Innovatie & Strategie

cloud

Who runs the world? Cloud!

Laat je niet tegenhouden bij het inrichten van je cloudstrategie.

18 juli 2017

De tijd dat de rol van software ondergeschikt was, lijkt al minstens een millennium geleden – en dat is het officieel natuurlijk ook. Maar sinds het nieuwe millennium is niet alleen de rol van software exponentieel gegroeid; tegenwoordig is het de cloud dat de klok slaat. Want het komt niet alleen door software dat Netflix, Coolblue of Airbnb zo groot zijn geworden – die hebben hun succes stuk voor stuk te danken aan de cloud.

Nu kunnen software en de cloud twee kanten zijn van dezelfde medaille. Immers, niemand gebruikt meer een fysieke cd-rom of ander opslagmedium voor het installeren van nieuwe software (daar ga ik voor het gemak tenminste van uit). De software an sich blijft hetzelfde, maar dankzij de cloud is deze toch wel echt wat sneller en makkelijker te installeren. Bovendien biedt de cloud een extra factor met zich mee: creativiteit.

Creatief met cloud

Want sta er eens bij stil: je kunt nog zoveel of zulke goede software implementeren om je klanten van dienst te zijn, maar voor hetzelfde geld beschikt je concurrent over precies hetzelfde pakket. En wat maakt dan het verschil tussen jou en hem?

Creatief zijn en standaardsoftware passen niet goed bij elkaar; bedenk nieuwe modellen en zoek oplossingen om dit te realiseren. Meestal vind je deze oplossingen in de cloud.  En houd daarbij altijd je doelgroep in het achterhoofd. Zorg dat de klant dankzij deze aanpassing jou kiest, in plaats van de concurrent. Bijvoorbeeld door het ze makkelijker of leuker te maken. Op die manier kan jouw bedrijf pas echt het verschil maken.

Voorbeelden van cloudoplossingen die voor klanten echt het verschil kunnen maken, zijn bijvoorbeeld analytics, chatbots of toepassingen van marketing automation. En door deze te combineren, ben je de concurrentie al helemáál een stapje voor. Maak antwoorden op de vragen die je chatbots regelmatig krijgen bijvoorbeeld onderdeel van je contentmarketingstrategie, en target deze via marketing automation naar de relevante doelgroep. En houd vervolgens via analytics in de gaten wat voor effect dit heeft op sales…

De cloud kan dus een hulpmiddel zijn om de huidige bedrijfsvoering te koppelen aan die van de toekomst. Mits je dus van tevoren goed nadenkt over hoe die toekomst eruit zou kunnen zien. Het enige nadeel van de cloud is misschien dat je door die cloud hardware steeds minder nodig is. Terwijl je die toch duur hebt betaald… Maar laat je daar vooral niet door tegenhouden. Immers geldt voor vrijwel elke tech-organisatie de cloud als het platform voor de toekomst. Oplossingen – en partners – voor het combineren van bestaande systemen met cloudtools, zijn er dus te over. Want als de cloud de wereld niet al ‘runt’, is dat slechts een kwestie van tijd.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Atilla Vigh 20 juli 2017 12:40

De cloud is in de eerste plaats een deployment tool. Ik ben het absoluut niet eens met de stelling van de auteur dat "maar voor hetzelfde geld beschikt je concurrent over precies hetzelfde pakket.". Juist in die software zit volgens mij de echte jus. Natuurlijk kan een combinatie van tools in een (gegevens)keten soelaas bieden, maar business logic en datamodellen zijn de basis voor elk stukje software. Het idee dat twee onafhankelijke partijen exact dezelfde (kwalitatieve) software maken is kul.

Waar de cloud voordelen gaat bieden is de snelheid van deployment in een zwaar gestandaardiseerde omgeving. Dan moeten al je software(componenten) dat ook kunnen. Dat is de reden waarom een bestaand (on premise) applicatie landschap dat enorm vervlochten is, niet zo maar even "in de cloud" gegooid kan worden. Overigens wat los je dan op? Kijk die vervlechting is het probleem: dat kan ik ook on premise prima oplossen.

Wat de cloud wel degelijk doet (maar dan impliciet) is het drukken op standaardisatie, dat uiteindelijk al die legacy streeft weg te nemen.