Overslaan en naar de inhoud gaan

Inzet VR beperkt door gebrek aan vaardigheden

Augmented, Virtual en Mixed Reality dringen steeds meer door tot zakelijke toepassingen. Nederlandse bedrijven kunnen daar door gebrek aan kennis en vaardigheden maar beperkt van profiteren. Uit onderzoek blijkt dat minder dan de helft (44,6%) van de bedrijven de benodigde capaciteiten en skills in huis heeft.
virtual reality

Het onderzoek van Avanade toont aan dat AR, VR en MR voor één op de vijf organisaties de hoogste prioriteit heeft in het komende jaar. De focus ligt op experimenteren en simpele toepassingen voor Virtual Reality (38,5%), Augmented Reality (32,9%) en Mixed Reality (26,2%)

Bedrijven zitten nog volledig in de beginfase van deze technologie die nu snel overgaat van entertainment naar business-oplossingen. De meerderheid van Nederlandse bedrijven is dan ook nog niet overtuigd de benodigde capaciteiten in huis te hebben, en voelt zich nog niet klaar om deze nieuwe technologieën te implementeren.

Om succesvol te zijn bij het implementeren is voor vier op de tien (39,7%) bedrijven het gebrek aan kennis van mogelijkheden in de markt de grootste uitdaging. Andere grote uitdagingen zijn ervaring met implementeren (38.3%) en software ontwikkel mogelijkheden (35.1%). Bovendien is het moeilijk om de juiste mensen te vinden. Om toepassingen te ontwikkelen hebben bedrijven multidisciplinaire teams nodig; niet alleen technische skills zijn belangrijk, maar ook bijvoorbeeld 3D-designers. Zij richten zich vaak nog niet op dergelijke technologieën of willen niet in de branche werken.

De meerderheid (55,4%) van de respondenten geeft prioriteit aan Virtual Reality. Verder geeft gemiddeld 53,3% van de organisaties Mixed Reality en iets minder dan de helft (49,5%) Augmented Reality een prioriteit het komende jaar.

Uit het onderzoek blijkt dat er een enorme gap zit tussen de verwachtingen en de resultaten. Bedrijven verwachten veelal nog voordeel richting externe partijen en klanten, zoals hogere klanttevredenheid. De meerderheid van de Nederlandse bedrijven past AR (63%), VR (62,3%) en MR (53,8%) toe gericht op de klant. Intern gerichte toepassingen zoals het richten op medewerkers (35.8%) en effectieve bedrijfsvoering (28%) komen op de tweede en derde plek. Desondanks is bij ruim vier op de tien bedrijven (42,6%) die al met deze technologieën bezig zijn, efficiënter werken wel het meest behaalde resultaat tot nu toe.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in