Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft en UWV helpen werkloze IT-professionals op weg

1) Waarom hebben Microsoft en UWV de handen ineen geslagen en een evenement georganiseerd voor werkloze IT-professionals?
werken

"Hoewel ruim zesduizend middelbaar- en hoogopgeleide ICT’ers op zoek zijn naar een baan, geven steeds meer bedrijven aan moeite te hebben om gekwalificeerde kandidaten te vinden voor hun ICT-vacatures. In totaal is er een tekort aan tussen de vijf- en zevenduizend IT-professionals. Er is duidelijk sprake van een mismatch. UWV heeft de ervaring dat de groep werkzoekende IT’ers lastig weer instroomt op de arbeidsmarkt. De kandidaten in de WW die nu op zoek zijn naar een nieuwe baan in ICT passen vaak niet in de gevraagde profielen. De voornaamste reden is kennis van specifieke richtingen in ICT en het ontbreken van de gevraagde werkervaring en actuele kennis . Daarnaast heersen er mogelijk vooroordelen bij werkgevers rondom (oudere) werkzoekende ICT’ers. UWV heeft verschillende initiatieven opgestart om ICT’ers in de WW bij te scholen richting werk. Dit is echter de eerste keer dat Microsoft en UWV samen als partners de deelnemers enthousiasmeren en ondersteunen bij het opnieuw instromen op de arbeidsmarkt. Wij willen werkzoekende IT'ers 'toekomstproof' maken met de juiste technische kennis en soft skills."peciaal voor deze dag hebben aangemeld."

2) Doen jullie dit vooral vanuit maatschappelijk oogpunt of is er ook sprake van eigenbelang?

"Microsoft heeft zich tot doel gesteld om mensen door middel van technologie te empoweren om meer te bereiken, meer impact te maken. Dat vertalen wij in Nederland door vooral de impact van technologie te benutten bij maatschappelijk vraagstukken. Kort gezegd: wat goed is voor de BV Nederland is goed voor Microsoft Nederland. Het vraagstuk rondom de mismatch van IT-vaardigheden op de arbeidsmarkt raakt onze klanten, onze partners en heeft een impact op de adoptie van nieuwe technologieën. Zonder gekwalificeerd personeel kunnen we niet profiteren van de impact van innovatie op de maatschappij."

3) Hoe komt het dat die kloof zo groot is? En merkt Microsoft dat zelf als werkgever ook?

“De realiteit is dat veel mensen hun kennis en ervaring opdeden in een tijd dat de ICT-wereld er heel anders uitzag dan nu. Zo ontstaat er langzaamaan een kenniskloof tussen werknemers en arbeidsmarkt. We merken zelf ook dat we bepaalde ICT-functies moeilijk vervuld krijgen, bijvoorbeeld vacatures rondom Data Science. We zien deze ontwikkeling ook terug bij verschillende organisaties en partners waarmee wij samen werken. In toenemende mate ondervinden zij moeite bij het vervullen van technische functies. Bijvoorbeeld op de voor ons basis vaardigheden rondom SharePoint, Business Intelligence, Visual Studio (Application Development), Office 365 en Dynamics CRM.
Met het Continuous Learning-event willen we een eerste stap zetten in de goede richting en honderdvijftig IT-professionals helpen om hun kennis en vaardigheden weer te laten aansluiten op de arbeidsmarkt van vandaag en van de toekomst.”

4) Hoe zag het evenement eruit?

"Tijdens het event kregen honderdvijftig werkzoekenden met een WW-uitkering inspiratiesessies en workshops die hen helpen bij het vinden van de juiste baan. Daarnaast konden werkzoekenden tijdens het event via speeddates kennismaken met IT-opleiders en IT-werkgevers. Tijdens de verschillende sessies kwamen onder andere SharePoint, BI, Office365, CRM, Development visual studio en Azure aan bod.
Samen met verschillende partners, zoals Experis, een bedrijf wat zich specifiek richt op ICT-vacatures en trainingspartners zoals Computrain, MASTER IT en Global Knowlegde, kregen de deelnemers in verschillende workshops een korte introductie in verschillende onderwerpen, zoals SharePoint, Business Intelligence, Visual Studio (Application Development), Office 365 en Dynamics CRM. Dit zijn op dit moment de meest gevraagde vaardigheden voor werkgevers. Daarop volgt naar behoefte een opleidingstraject via de verschillende partners."

5) Wat wordt er verwach van de ICT'er anno 2016?

"Van ICT’ers wordt tegenwoordig meer verwacht dan alleen het in- en uitpluggen van snoeren. De arbeidsmarkt van de 21e eeuw heeft adviseurs nodig, die meedenken op zakelijk niveau, diensten in de cloud verbinden en ook nog eens bij zijn op het gebied van technische kennis in het snel veranderende landschap van mobile en cloud first. De werkzaamheden van de ICT’er verschuiven verder van technisch naar functioneel beheer. En zijn of haar rol verandert van technisch expert naar vertaler van businesseisen. ICT’ers, developers of securityspecialisten moeten kennis hebben over de cloud-omgeving en weten wat het betekent om met applicaties te werken buiten het eigen datacenter. Ze moeten bekend zijn met technologie als IaaS, PaaS en SaaS – en weten hoe en waar ze dat implementeren. Daarnaast is securitykennis tegenwoordig belangrijk: weten hoe de ICT-omgeving hackerproof te maken, datalekken te voorkomen en de privacywetgeving kennen. Dat heeft ook invloed op de te gebruiken software."

6) Maar het draait toch al lang niet meer alleen over harde, technische skills?

"Dat klopt. Naast technische kennis beschikt de moderne ICT’er ook over de juiste soft skills. Met ICT kunnen organisaties zich onderscheiden van hun concurrenten. Het gaat niet langer om de assets zelf, maar om die met de marktvraag te verbinden. Bedrijven hebben daarom behoefte aan zowel een adviserende ICT-professional die strategisch denkt, als aan een data-architect. De een weet hoe IT in te zetten voor concurrentievoordeel, de ander hoe hij of zij met de juiste tools inzichten filtert uit data."

7) Hoe werden die 150 werkzoekenden geselecteerd? Hoe was het gesteld met de animo?

"De 150 deelnemers zijn geselecteerd gedurende een serie van regiobijeenkomsten. Deze selectie is gedaan vanuit UWV, waarbij ook Microsoft-medewerkers aanwezig waren. Kandidaten die ingeschreven staan bij UWV en een nieuwe baan zoeken in ICT zijn hiervoor benaderd. De kandidaten zijn geworven in regio’s waar de tekorten het grootst zijn. UWV brengt dit in beeld. Denk hierbij aan de G4 en de regio’s Eindhoven en Den Bosch. De animo was groot. We hebben dus helaas ook mensen moeten teleurstellen."

8) Gaan jullie dit nu vaker doen? Komt er een vervolgtraject?

"Of we na deze dag doorgaan is afhankelijk van de feedback van de deelnemers, die we nog moeten evalueren. Dit is wel een proeftuin voor meer. Hoewel we nog niet helemaal concreet vervolgsessies in beeld hebben, zijn we zeker voornemens om dit onderwerp op een regelmatige basis onder de aandacht te brengen. We ervaren al in het voortraject vele enthousiaste reacties, ook van Microsoft business partners die deelnemen. Deze bijeenkomst, als ook de lessen uit een eerder programma in 2015 rondom werkzoekenden en Sharepoint-trainingen, bieden ons nieuwe inzichten hoe we samen met UWV de mismatch op de arbeidsmarkt kunnen tegengaan. Vanuit Microsoft bieden we de deelnemers ook de mogelijkheid om 1:1 ondersteuning te krijgen van de Microsoft buddy’s die zich s

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in