Overslaan en naar de inhoud gaan

AG Report Mobility: WiFi een uitkomst voor verandering

Texels enige scholengemeenschap De Hoge Berg gebruikt Wifi voor het aanbieden van netwerktoegang, internettoegang én telefonie, vertelt systeembeheerder Peter van der Struis. De 920 leerlingen en kleine honderd medewerkers zijn verdeeld over lokalen in twee stenen gebouwen en één noodgebouw.
De school beschikt over 25 draadloze access points.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Dat levert voldoende capaciteit voor 45 laptops voor leerlingen, vijftig laptops voor de leerkrachten en voor het uitrusten van alle medewerkers met een smartphone.
De school gebruikt Nokia’s en Hitachi-smartphones. De amanuensis bijvoorbeeld is zo overal op het schoolterrein te bereiken, ook voor gesprekken van buitenaf, die via de telefooncentrale van de school worden doorverbonden.
Het inrichten van het Wifi-netwerk kostte enige moeite. Van der Struis beproefde vijf verschillende merken access points. Ook testte de systeembeheerder hoeveel daarvan nodig zijn om een klas voldoende bandbreedte te leveren. Zijn conclusie: één.
Het benodigde aantal blijkt te verschillen van fabrikant tot fabrikant. “We deden tests met bijvoorbeeld drie access points per lokaal, om dertig laptops aan te kunnen. Dat leverde een stroperig netwerk op, waarin sommige laptops veel bandbreedte kregen en anderen nauwelijks verbinding konden maken.” Per access points een ander kanaal instellen, bood geen soelaas.

Bandbreedte
De scholengemeenschap koost uiteindelijk voor hardware van Meru Networks. Dit merk loste onder meer capaciteitsproblemen op, zegt Van der Struis. Met slechts één controller voor alle 25 access points kan hij de beschikbare bandbreedte netjes verdelen over alle clients. Alle access points gebruiken hetzelfde kanaal.
Die controller maakt onder meer dat alle access points gezien worden als één, waarmee volgens de IT’er ook alle roamingproblemen opgelost zijn. Bij de eerdere tests waren bij het rondlopen telefoongesprekken afgebroken, of verliepen ze hortend, omdat de smartphone zich moest aanmelden bij het volgende access point.
De controller lost ook de meeste beheerproblemen op, aldus Van der Struis. “Opwaarderen van de firmware, dat geschiedt centraal. Dat ding werkt fantastisch, ik kan het in mijn eentje makkelijk beheren.”
Hoeveel de school bespaart op kosten voor telefonie, heeft hij nooit berekend. “Maar ik weet zeker dat we goedkoper uit zijn dan met KPN.” Kosten besparen op de telefonie was geen motief voor de inrichting van het Wifi-netwerk. De school begint aan een forse herinrichting, waarna een van de twee stenen gebouwen overblijft. “We zitten straks twee jaar in allerlei noodlokalen. Om daar én telefoon én netwerk aan te leggen, is gewoon teveel. VoIP is hier een praktisch alternatief. Dat het ook nog geld scheelt, is mooi meegenomen.”

Telefoongesprekken
Ook de Europese hostingprovider LeaseWeb gebruikt Wifi inmiddels voor het voeren van telefoongesprekken. Het bedrijf beheert twee datacentra, in Amsterdam en Haarlem. In ieder rekencentrum hangen sinds december 2006 acht (Cisco) access points. Medewerkers hebben of een Linksys 300 smartphone of een Siemens Gigaset, waarmee ze over het Wifi-netwerk telefonisch bereikbaar zijn, zegt technisch directeur Bastiaan Spandaw.
“Aanvankelijk vreesden we problemen, zoals goedkope access points met magere prestaties, laptops met allerlei onontwarbare storingen en niet aan te sluiten nieuwe toepassingen zoals IP-camera’s. Die angst is volledig voorbij. Het werkt gewoon.” Hij vult direct aan dat er dagelijks hooguit vijftien medewerkers en klanten van de access points gebruikmaken, waardoor mogelijke capaciteitsproblemen zich niet voordoen.
Het systeem scheelt het bedrijf aardig wat kosten, zegt Spandaw. Ze sloten het telefoniedeel aan op een Asterisk-VoIP-server annex gsm-router. De Asterisk-server bepaalt per gesprek wat de goedkoopste manier van bellen is en zet de verbinding op. “Wat de ROI is van het geheel weet ik niet. Die handsets hebben zeker heel snel terugverdiend.”
Het grote voordeel van deze opzet: “Waar onze medewerkers ook zijn, ze zijn altijd op hetzelfde nummer bereikbaar.”

Bedrijfskritisch
Dat trekt meer bedrijven aan. Hendrik Blokhuis, Director Advanced Technologies and Business Operations bij Cisco Nederland, bevestigt dat de compleet draadloze netwerkaanpak grote belangstelling geniet. “Die demonstraties zijn het meest gevraagd.”
Alle bedrijven willen weten hoe Wifi te gebruiken is voor netwerken en telecomtoepassingen. “Het liefst heeft men voor de medewerkers één apparaat waarop die op alle mogelijke manieren bereikbaar zijn”, vat Blokhuis samen.
Hij ziet een groeiend aantal apparaten aangesloten worden op een WiFi-netwerk. Behalve laptops worden volgens hem ook pc, telefoons, beveilingscamera’s en RFID-systemen met WiFi ingepast in bedrijven. “Wireless was ooit een leuk extraatje. Het behoort inmiddels tot de bedrijfskritische infrastructuur.”
Daarmee stijgen volgens hem tevens de eisen die gesteld worden aan de kwaliteit en beschikbaarheid van het draadloze netwerk. Denk daarbij aan muren of magazijnstellingen die storingen kunnen veroorzaken.
Storingen vormen geen belemmering voor het Sint Jansdal-ziekenhuis in Harderwijk. Alle verpleegkundige afdelingen zijn sinds deze zomer via WiFi bereikbaar, vertelt Claudia Mercy, projectcoördinator ICT. Dat netwerk wordt geleverd via zestig (Cisco) access points.
Het ziekenhuis, 350 bedden en 1400 medewerkers groot, rust als eerste de artsen en straks ook de verpleegkundigen uit met laptops die draadloos kunnen communiceren met de rest van de ziekenhuis-IT.

Voorbereiden op de gang
De belangrijkste reden voor het aanleggen van WiFi is volgens Mercy verhoging van de efficiëntie. Het ziekenhuis hoopt daarmee het zorgproces te verbeteren en fouten te voorkomen. “Artsen zijn bijna voortdurend onderweg van de ene patiënt naar de andere. Dankzij het draadloze netwerk hebben ze nu altijd de gegevens bij de hand op de kliniek.”
De medisch specialisten hebben zo onder meer toegang tot het systeem waarop ze medicatie invoeren. Ook opdrachten voor medische onderzoeken kunnen op die manier aan het bed van de patiënt worden ingevoerd. “We willen uiteindelijk van al het papierwerk af. Daarnaast willen we dat alle informatie bij de patiënt beschikbaar is.”
Het ziekenhuis beschikt daarnaast over een bedraad netwerk. “Sommige leveranciers van medische apparatuur geven daaraan de voorkeur. Draadloze verbindingen geven wellicht storingen, of minder goed te garanderen prestaties.” Op verschillende plaatsen staan vaste pc’s. Diverse artsen geven de voorkeur aan de laptop, vertelt Mercy. “Ze willen zich op de gang al kunnen voorbereiden, en de gegevens van de patiënt selecteren.”
Het ziekenhuis begint straks met de proeven voor de verpleegkundigen. Die moeten op een laptop, geplaatst op een karretje of mogelijk een tablet-pc, straks registreren welke en hoeveel medicijnen ze patiënten toedienen.
Of straks zelfs de patiënten in Harderwijk met een laptop draadloos online kunnen, is het ziekenhuis nog aan het onderzoeken. “We kijken naar juridische aansprakelijkheid, of we dat gratis ter beschikking stellen en hoe we de uitgifte van toegangsgegevens moeten regelen.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in