Overslaan en naar de inhoud gaan

COLUMN: Naïef

Ten eerste omdat de digitale realiteit van social media razendsnel een link zal leggen tussen de oude en de nieuwe identiteit van een persoon (foto op Facebook: “Feestje van ons Minerva dispuut, in het midden Louise-Anne die zich inmiddels Harmke noemt.”).
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Ten tweede omdat Google en concurrerende zoekdiensten waarschijnlijk al binnenkort genoeg hebben aan een anonieme ingescande foto om alle andere afbeeldingen van die persoon boven water te krijgen – zowel met de oude als de nieuwe persoonsgegevens. (Want het zal Schmidt duidelijk zijn dat ook de nieuwe identiteit weer digitale broodkruimels zal achterlaten op het web.)

Ten derde realiseert de Zoekbaas zich niet dat er een beroepsgroep bestaat die een nog naïevere kijk heeft op IT en internet: politici. Schmidt kan ervan uitgaan dat zijn idee als een boemerang bij hem zal terugkomen, door providers en zoekdiensten te verplichten het digitale verleden van iemand met een druk op de knop te wissen als die persoon (of de rechter) dat belieft. (Waarbij voor Belastingdienst, IB-groep en AIVD natuurlijk wel alle oude en nieuwe gegevens beschikbaar moeten blijven, dat spreekt.)

Overigens vind ik de leeftijd van 18 jaar wat willekeurig, het wilde studentenleven moet dan nog beginnen. En ook later willen mensen niet geketend zijn aan hun verleden. Nog onlangs kreeg ik, als hoofdredacteur, van iemand het verzoek een compleet artikel uit ons archief te verwijderen. Zij werd daarin (kort) geciteerd “maar kon zich er nu niet meer in vinden”. De persoon was ten tijde van het interview beslist ouder dan 18 jaar.

Ten slotte: stel, u ontvangt straks een sollicitant waarover niets is te vinden op internet. Dan vraagt u zich toch af wat de reden is voor die identiteitsverandering, daar zit vast een luchtje aan.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in