Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT-bedrijven zijn nog niet fusiemoe

In 2000 vonden er in de Nederlandse ICT-sector 752 fusies en overnames plaats, 1800 in het gehele bedrijfsleven. Volgens een internationaal onderzoek van KPMG zal slechts 30 procent van die transacties gunstig uitpakken voor de aandeelhouders. Vergeleken met de resultaten van 1999 worden bedrijven wel beter in fuseren. In 1999 was slecht 17 procent van alle fusies succesvol.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

KPMG heeft onderzocht in hoeverre fusies en overnames goed zijn voor de ’shareholder value’ van een onderneming. De waardering voor een bedrijf is vergeleken met die voor concurrenten in hetzelfde marktsegment. Opvallend is dat de prestaties van de ICE-sector (Information Communication and Entertainment) waar ook de automatisering onder valt, niet afwijkt van de overige sectoren. De ICT-sector loopt volgens Jude Chin, partner van Transaction Services KPMG London, voorop als het gaat om het aantal transacties. “De hoge graad van activiteit betekent echter niet dat de ICT-sector ook beter is in fuseren of overnemen. Dat is niet uit de cijfers te halen. Door het opportunisme dat bedrijven in deze sector aan de dag leggen is het verwonderlijk dat de sector vergelijkbaar presteert.” Keuze Volgens Hans van Ierland, managing partner van Holland Corporate Finance, staat de Nederlandse ICT-sector op de drempel van een nieuwe fusiegolf. “In zijn algemeenheid geldt dat Nederlandse ICT-bedrijven te klein zijn. Bedrijven staan voor de keuze een speler in een lokale niche-markt Nederland te blijven of aansluiting te zoeken bij een Europese groep. Dat de waarderingen van de ICT-ondernemingen nu weer realistischer zijn, helpt erg mee. We merken nu al aan de fusies die we in voorbereiding hebben dat de golf eraan komt.” Volgens Van Ierland is een goede voorbereiding en onderzoek vooraf erg belangrijk voor het latere succes van een fusie. Bart Bontekoning, analist bij Van der Hoop effectenbank, herkent het hoge percentage overnames met tegenvallend resultaat. “In de ICT-sector geldt voor tweederde van de fusies dat ze mislukken. Bedrijven denken snel synergie te bereiken en bij het gelukkige deel te behoren. In praktijk zijn het met name cultuurverschillen en onrust onder het personeel – waarvan veelal een deel wordt afgestoten – die ervoor zorgen dat het geen perfecte match is.” Afwijkend is volgens Bontekoning het fenomeen dat grote ICT-bedrijven als onderdeel van een groeistrategie soms wel tien kleine bedrijven per jaar overnemen. “Ordina bijvoorbeeld, dat bedrijven overneemt die in een niche zitten waar ze zelf nog niet of nauwelijks actief zijn. Dat levert vrijwel altijd wel rendement op. Daarbij gaat het ook vaak om bedrijven die nauwelijks meer het hoofd boven water kunnen houden en voor hun overleven van een overname afhankelijk zijn geworden.” Amerikaanse bedrijven zijn blijkens het KPMG-onderzoek beter in fuseren dan Europese bedrijven. Van de Amerikaanse bedrijven lukt het 35 procent de aandeelhouder te spekken tegen 24 procent van de Europese bedrijven. Het lukt bedrijven steeds beter waarde voor aandeelhouders te creëren door fusies en overnames. KPMG heeft de fusies en overnames van 118 grote ondernemingen onderzocht. Van alle transacties voegt 30 procent van waarde aan de onderneming toe. In 31 procent van de gevallen is het rendement van de fusies negatief. 39 Procent van de deals maakt voor de waarde voor de aandeelhouders geen verschil. Ten opzichte van de resultaten van hetzelfde onderzoek in 1999 is er een

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in