Overslaan en naar de inhoud gaan

Smart trends

Meer en meer producten en diensten worden geautomatiseerd. Je kunt het zo gek niet bedenken of je loopt als mens tegen een AI-toepassing aan die gericht is om geld over je rug te verdienen, problemen niet of half op te lossen, en mensen zodanig murw te maken dat ze het opgeven en hun rekeningen laten leegplunderen.

Een voorbeeld: mensen die via MyHeritage familieleden proberen te vinden en door de beloftes van de zoekresultaten dit 'gratis' willen proberen. Bankgegevens achterlaten en je krijgt direct antwoord. Maar omdat je de kleine lettertjes niet las, zit je ineens vast aan een abonnement waar je nooit meer van af komt. Zo vertelde iemand dat hij vele e-mails had gestuurd maar dat dat niets hielp.

Zelfs aan het opzeggen van dit soort diensten kun je verdienen: bij 123opzeggen.nl kun je voor 6.95 zaken laten opzeggen. Het is welhaast hilarisch om te zien wat daar voor commentaren staan. Ik heb even Verenging Eigen Huis als voorbeeld genomen en daar schrijft Carla uit Alkmaar:  "Ik heb dit lidmaatschap nou al een paar  keer opgezegd, maar jullie blijven ieder  jaar weer geld afschrijven! Ik woon al 12 jaar niet meer op het adres waar ik ooit lid voor ben geworden. Heb dit per briefpost en mail meermaals aangegeven!  Ik zie het bedrag graag gestorneerd!"

Dit soort moderne ergernissen worden voortreffelijk uitvergroot in de Franse film "Effacer l'historique'' oftewel: Delete History. De film laat goed zien dat er een tweedeling in de maatschappij ontstaat door de verregaande cyberisering: menselijk contact wordt vervangen door robospeak callcenters, niemand is meer te bereiken en via servicenummers weet men het ook niet, à 1 Euro 50 per minuut. Eenzaamheid, online treiteren, chantage en verlies van privacy zijn serieuze ingrediënten van deze film, die het Janusgezicht van de tech-giganten door de hulpeloze hoofdpersonen perfect blootlegt.

Door frustratie gedreven gaan zij de strijd aan met Big Tech. De een zaagt de terminal doormidden van degene die haar beoordelingen als taxichauffeur continu naar één ster bijstelt, om de druk er op te houden. De ander schopt een AI-machine stuk, die hem allerlei onzin verkoopt op krediet. En de derde dringt het datacenter van Google binnen met een USB-stick die nergens in past. Het haalt allemaal niets uit, en ook dat klopt helemaal met de werkelijkheid.

Ten einde raad worden alle mobieltjes weggeflikkerd en de rust keert weder. En ook dit appelleert perfect aan de laatste trend: meer en meer mensen ruilen hun smartphone in voor een retro-ding. Omdat smart the new dumb is, is dumb is the new smart!

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in