Overslaan en naar de inhoud gaan

Een kijkje in het leven van een System Engineer bij Cegeka

Op 28 juli was het de Dag van de Systeembeheerder, of zoals we die functie bij Cegeka noemen: System Engineer. Hoewel iedereen even belangrijk is en bijdraagt aan onze organisatie, is deze dag een mooi moment om een kijkje in de keuken van een systeembeheerder te nemen. Ronald Labzowski neemt jullie dan ook graag mee.

In 2014 begon Ronald bij KPN Consulting, maakte daarna een uitstapje naar een andere werkgever en is nu alweer twee jaar terug bij Cegeka. In zijn rol als systeembeheerder voelt hij zich helemaal thuis. Het team waarin hij werkt is te verdelen in twee expertisegebieden: Operations Center en System Engineering. “Mijn dag begint met het controleren van de monitoring om te zien of alles nog naar behoren werkt. Ik kijk of er tickets met hoge prioriteit zijn binnengekomen en of ik mijn collega's van het Operations Center kan ondersteunen.”

Ronald is verantwoordelijk voor een grote klant in de geestelijke gezondheidszorg. Dat betekent dat hij veel contact heeft met deze klant. Hij is goed op de hoogte van hun behoeften en adviseert hen bij complexe vraagstukken. “Ook houd ik me bezig met het bijhouden van wijzigingen in hun omgeving. Vaak zijn dit wat complexere aanpassingen.” Zo heeft deze instelling besloten om af te stappen van de M365 F3-licenties en over te stappen naar E3 licenties voor al hun medewerkers. Voor de overstap dienen de nodige aanpassingen doorgevoerd te worden op de laptops. Hiervoor is een plan opgesteld. “In dat kader heb ik bijvoorbeeld scripts gebouwd, zodat de klant op een eenvoudige manier gebruik kan maken van de nieuw ingerichte apparaten.”

Omdat je met verschillende klanten te maken krijgt, kom je ook verschillende complexe systemen tegen. Hoewel er overlap is tussen klanten en hun uitdagingen, is elke klant weer anders. Dat maakt het werk leuk en uitdagend.

Met plezier naar werk
Ronald voelt zich prettig in zijn functie. Vooral de variatie in zijn werk waardeert hij. “We bedienen meerdere klanten. Omdat je met verschillende klanten te maken krijgt, kom je ook verschillende complexe systemen tegen. Hoewel er overlap is tussen klanten en hun uitdagingen, is elke klant toch weer anders. Dat maakt het werk leuk en uitdagend.”

Out of the box
“Ik vind het leuk om – samen met collega's – te kijken naar de toekomst en me bezig te houden met verbeteringen.” Zo is AI een actueel onderwerp dat ook Ronald en zijn team bezighoudt. Hoewel ze er nog niet echt mee werken, verkennen ze toch al hoe ze AI-technologie op een verantwoorde manier kunnen toepassen.

“In het team proberen we kennis met elkaar te delen en te bekijken hoe we samen het verschil kunnen maken. Elke dinsdag hebben we een teamoverleg waarin we bespreken wat we willen verbeteren en hoe we dat kunnen doen, nu en in de toekomst. Daarbij proberen we echt out of the box te denken. Dit zet aan tot nadenken. Bovendien is het veel leuker om samen naar doelen te streven dan alleen.”

Toekomst als systeembeheerder?
“Of ik mezelf over twee jaar nog steeds zie als systeembeheerder? Zeker! Ik heb het ontzettend naar mijn zin. Natuurlijk is het ook interessant om te kijken naar eventuele volgende stappen en om ambities te stellen. De tijd gaat het uitwijzen, maar voor nu zit ik op mijn plek.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in