Overslaan en naar de inhoud gaan

Expert Ab van Lomwel van Kyocera Document Solutions Nederland aan het woord!

In deze rubriek geven deskundigen en/of experts inzichten over actuele ontwikkelingen op hun expertisegebied. Deze keer client manager Ab van Lomwel van Kyocera Document Solutions Nederland over klanttevredenheid.

Ab van Lomwel van Kyocera Document Solutions Nederland

Welk onderwerp wil je graag uitlichten?

Klanttevredenheid. Als leverancier van documentoplossingen in de vorm van software, printers en multifunctionele printers (MFP’s) willen we natuurlijk dat onze producten, die 5-7 jaar in gebruik zijn bij onze klanten, en ook onze services voldoen aan de verwachtingen van onze klanten. Sterker nog, het is de basis van onze bedrijfsvoering.
In mijn rol als client manager probeer ik die verwachtingen te overtreffen. Ik help klanten waarvoor wij de service verzorgen, met het formuleren en realiseren van doelstellingen, zoals bijvoorbeeld minder afdrukken. Door data te verzamelen en deze in context te plaatsen en te verzamelen in een dashboard, krijgen onze klanten inzicht in de voortgang en kunnen we samen de volgende stappen bepalen. Dat is de toegevoegde waarde die ik probeer te leveren. Bij een optimale relatie met een klant die tevreden is kun je eenvoudiger sparren over het verbeteren van bedrijfskritische digitale werkprocessen.

Wat de actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied?

Multifunctionals hebben een steeds langere levensduur. Tussentijdse evaluatiemomenten over het printerpark worden steeds belangrijker voor een duurzame inzetbaarheid van de machines. Denk daarbij aan de locatie, het gebruiksgemak en de milieu-impact van een product wat al jaren een commodity is op de werkvloer.  Het afdrukvolume daalt in Nederland langzamer dan we verwachtten. Het scannen van analoge documenten daalt in verschillende bedrijfssegmenten, maar niet in alle. Veel informatieoverdracht gaat al via applicaties, apps en e-mail.

Nederland is in Europa een van de meest geautomatiseerde en gedigitaliseerde landen. Toch nemen veel bedrijven niet voldoende tijd voor het analyseren van bedrijfsprocessen en vraagstukken omtrent digitalisering. Over het algemeen overheerst de waan van de dag. Als cliënt manager en contactpersoon vanuit de leverancier kan ik kennis overdragen aan klanten en hen in alle rust laten nadenken over deze onderwerpen. Er is geen commerciële druk en dat kan helpen in het optimalisatieproces bij klanten.

Wij werken met diverse assessments om onze klanten te helpen met de inventarisering van hun huidige processen. In gezamenlijk overleg bepalen we, gebaseerd op de uitkomsten, of we hen kunnen ondersteunen bij het optimaliseren van bepaalde processen. Sinds de invoering van de AVG is het borgen van de beveiliging van afdrukken bij grote mkb-bedrijven bijna altijd standaard. Kleine organisaties maken vaak nog een financiële afweging voordat ze investeren in beveiliging. In de toekomst zullen oplossingen rondom printen en opslag van documenten cloudgebaseerd zijn, in lijn met grote techbedrijven zoals Microsoft en Apple. 

Zie jij deze ontwikkelingen ook terug op de werkvloer?

De verhouding tussen het afdrukken en scannen van documenten is de afgelopen tien jaar, onder andere vanwege de opkomst van de cloud, behoorlijk veranderd. Het maken van fysieke afdrukken zal op termijn voor het overgrote deel verdwijnen. In plaats daarvan worden documenten steeds vaker gescand. Multifunctionals zijn nu vooral een belangrijke schakel in digitale workflows rondom document management.

Toch zal ook scannen een keer stoppen. Als er steeds minder fysieke afdrukken worden gemaakt, heb je (bijna) niets meer om te scannen. Wat is dan nog het bestaansrecht van een multifunctional? Deels zijn dat de workflows, die sowieso nog moeten worden gedigitaliseerd. Er zijn daarnaast nog heel veel sectoren waar papieren afdrukken ook vandaag nog de standaard zijn, zoals bijvoorbeeld in de logistieke sector.

Hoe laat jij je informeren over de ontwikkelingen?

Ik ben al lange tijd actief in deze markt. Door de marktbenadering van Kyocera ben ik vooral gericht op het partner- en resellerkanaal. Ik spreek daardoor met veel medewerkers van deze bedrijven en deel informatie over het wel en wee van onze industrie. Daarnaast volg ik de IT-wereld op de voet via online platforms, bezoek veel seminars en beurzen. Ik heb een favoriet in de USA, die de markt bijna dagelijks volgt en daar op YouTube over bericht. Ik ontvang wekelijks printergerelateerde e-mails. 

Hoe ben jij ‘expert’ over dit onderwerp geworden?

Het klinkt misschien gek, maar ik vind het oprecht leuk om kennis te hebben van ontwikkelingen in deze markt, waardoor ik als gesprekspartner ook relevant kan zijn. Ik heb daarbij totaal niet illusie dat ik de wijsheid in pacht heb. Door je interesse, die op een gegeven moment overgaat in passie, ga je er zelf een beetje in geloven. Het lijkt net sport en zo zie ik het ook. Het houdt me actief en betrokken en het geeft me een kijk op de industrie die niet eenzijdig is.

Wanneer is iemand in jouw optiek een expert?

Ik geloof dat elke expert of deskundige een intrinsieke motivatie moet hebben om een onderwerp volledig te onderzoeken en daar vervolgens tijd, energie en bovenal werklust in stopt.

Hoe zie jij de toekomst?

Ja, dat is een lastige. Heb je een glazen bol voor me? Er wordt namelijk al heel lang geroepen dat het minder wordt. Ik geloof ook dat het gaat gebeuren, alleen gaat het proces nog wel iets langer duren naar mijn idee.

De afgelopen jaren zien we veel resellers en kantoorvakhandelaren afscheid nemen van de printermarkt en opgaan in grotere partijen. Ook in de IT-wereld zie je het ontstaan van grotere organisatie, die een buy en build strategie hebben. Ik ben erg benieuwd hoeveel samenwerkingen en overnames er op leveranciersniveau gaan plaatsvinden in de komende jaren. Saai wordt het in ieder geval niet, er staan ons veel veranderingen te wachten.  We gaan het ervaren en meemaken. Ik mag gelukkig nog ruim 10 jaar meedoen!

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in