Overslaan en naar de inhoud gaan

Freelancer binden vraagt de nodige zorg

Dat blijkt uit een belronde langs ZZP’ers, tussenhandelaren en de bedrijven die de zelfstandigen inhuren.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Zorgdragen voor een goede administratie, voldoen aan alle wettelijke en fiscale eisen en het snel betalen van de facturen, dat zijn voor zowel inhuurbedrijf als ZZP’er het belangrijkst, vertelt onder meer Theo Borgert, HR-directeur bij Logica. Deze ICT-dienstverlener heeft een aparte organisatie speciaal voor ZZP’ers, Independit. De joint venture heeft in de database zo’n twaalfhonderd namen van ZZP’ers en andere automatiseerders die tijdelijk zijn in te huren. Borgert noemt het een belangrijk onderdeel van de strategische voorraad aan medewerkers.De ZZP’ers in deze database beschikken doorgaans over ICT-expertise die Logica niet of onvoldoende in huis heeft, of waarvoor het geen grote investeringen wil doen, zegt hij. “Daarnaast maken we uiteraard ook gebruik van ZZP’ers bij grote drukte. Dat maakt ons flexibel.”De ICT-dienstverlener let volgens hem goed op waar het de ZZP’ers voor inzet. Betreft het een uitdagende klus waar eigen ICT’ers zijn in te zetten, dan krijgen die voorrang. “Daar zijn we heel alert op. Het zou geen goede reclame zijn voor Logica als onze eigen medewerkers zien dat ZZP’ers de interessante klussen krijgen.” Op dit onderscheid na zijn wat Logica betreft vaste medewerkers en tijdelijke inhuurkrachten gelijk, zegt Borgert. “Iedereen is onderdeel van het bedrijf en we plakken het contract echt niet op het voorhoofd. ZZP’ers worden altijd betrokken bij al onze sociale activiteiten.”Dat laatste bevestigt directeur Cok Volgering van het Rotterdamse ICT-bedrijf ICE, gespecialiseerd in internationale SAP implementaties, utility- en business-intelligenceoplossingen. Het bedrijf telt zo’n honderdvijftig medewerkers; en daartoe rekent directeur Cok Volgering zo’n vijftien ZZP’ers. De ZZP’ers zijn doorgaans ICT’ers van hoog niveau. Te duur om in vaste dienst te hebben, of slechts af en toe nodig, vat Volgering samen. Als voorbeeld noemt hij een schaarse specialist op het gebied van SAP Quality Management, of een authorisatiedeskundige. “Wanneer nodig, halen we die extra ondersteuning van de markt, voor bijvoorbeeld een maand of drie.” De ICT-dienstleverancier probeert een goede band met deze groep te onderhouden, vertelt hij. “Men werkt in stressvolle projecten en het gaat meestal om teamwork. Goede verhoudingen op het werk dragen duidelijk bij aan de kwaliteit.”ICE betrekt de inhuurkrachten en ZZP’ers niet automatisch bij alle personeels- en projectbijeenkomsten zoals een avondje karten. “Alleen de goeden vragen we om erbij te zijn.” Hij doelt daarmee onder andere op ZZP’ers die hun werk serieus nemen en die waar nodig hun minder ervaren medewerkers bijstaan. “Inhuurkrachten en ZZP’ers die onbetrouwbaar blijken, omdat ze bijvoorbeeld niet op tijd bij opdrachtgevers verschijnen, nodigen we uiteraard niet uit.”Het bedrijft maakt met de ZZP’ers normale werkafspraken, net zoals dat doet met medewerkers in vaste dienst. “Het is eigenlijk heel simpel: wat de opdrachtgevers aan ons vraagt, dat verlangen wij uiteraard ook van degene die wij inhuren.”IT-recruiters, daarentegen, stellen heel andere contracten op dan eindgebruikers. Dat stelt Jochem Geijben, business development manager bij Computer Futures in Amsterdam. Het is een van de IT-recruitmentbureaus die bemiddelen tussen tijdelijke ICT-medewerkers en bedrijven. In Europa beschikt Computer Futures over een poule van zo’n zesduizend freelancende ICT’ers, waarvan een kleine vijfhonderd in Nederland.Geijben: “Contracten voor ZZP’ers verschillen enorm met die van vaste medewerkers. Wij dekken de Wet ketenaansprakelijkheid en de Flexwet contractueel af. Eindgebruikers lopen zo bijvoorbeeld geen risico’s op naheffingen van de Belastingdienst.” Daarnaast vragen de ZZP’ers nog weleens om aanpassing van het concurrentiebeding. Verdwijnen zal dat echter nooit, zegt hij.Ook bij de recruiter echter is het deze correcte administratie die zorgt een goede binding van de ZZP’ers. Andere manieren om ZZP’ers te binden zijn volgens Geijben het aanbieden van interessante klussen en werk binnen de regio. Hij adviseert bedrijven om de ZZP’er voor een langere tijd in te huren. “Iemand die je voor drie maanden in dienst neemt, is domweg minder gehecht dan iemand die je een contract van een halfjaar of langer aanbiedt.” Computer Futures doet zelf ook het nodig aan de band met hun voorraad aan ZZP’ers. “In de zomer organiseren we regelmatig borrels en netwerkbijeenkomsten en onze consultants bezoeken de ZZP’ers geregeld, om te zien of alles goed gaat.”Sommige ZZP’ers worden pas op het allerlaatst ingezet, als alle andere zoekpogingen vruchteloos blijven en de nood hoog is. Dat vertelt Cecil Westerhof, een volgens zichzelf breed inzetbare ZZP’er. Dat blijkt volgens hem vooral door de snelheid waarmee hij soms wordt ingezet. “Op donderdag word ik gebeld, op vrijdag heb ik een gesprek met een bedrijf en op maandag mag ik beginnen.”Westerhof vertelt zelf een goede band met het bedrijf dat hem inhuurt na te streven. “Je doet je werk en je doet uiteraard je uiterste best. Zorgen voor een goede relatie leidt ertoe dat je langer wordt ingezet, op andere projecten wordt ingeschakeld en sneller wordt teruggevraagd.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in