Overslaan en naar de inhoud gaan

8 voordelen van e-mail marketing

Het belangrijkste doel is om klanten of opdrachtgevers te werven. Dat doe je onder andere door online zichtbaar te zijn, waaronder met een website en social media kanalen. Er zijn verschillende manieren om mensen naar je website te trekken, maar een van de meest effectieve manieren is door te starten met e-mail marketing. Wat e-mail marketing precies is en wat de voordelen ervan zijn, lees je hier.
Bij een webshop starten of een eigen bedrijf beginnen, komt van alles kijken.

Wat is e-mail marketing precies?
Wanneer je de wereld van de marketing induikt, kom je er al gauw achter dat er veel diverse soorten marketing zijn waar je gebruik van kunt maken. E-mail marketing is een van die manieren waar ondernemers ontzettend veel aan hebben. Het is een vorm van Direct Marketing omdat je hierbij een bericht (mail) direct naar de ontvanger stuurt. Denk hierbij aan een online mailing versturen zoals een nieuwsbericht, een nieuwsbrief, een klantenonderzoek of een aankoopbevestiging.

Een nieuwsbrief is de meest voorkomende manier van e-mail marketing. Binnen e-mail marketing heb je nog de keuze om te kiezen voor e-mail marketing automation. Hierbij worden er e-mails gericht verstuurd aan een bepaald persoon op een bepaald moment. Ben je bijvoorbeeld online wezen shoppen, maar heb je je items in je winkelmandje toch niet afgerekend? Dan kun je daar en “vergeet-mij-niet”-mailtje van krijgen. Ook wordt e-mail marketing automation ingezet bij automatische felicitatiemails op verjaardagen.

Altijd snel mails versturen via e-mail marketing
Ga je aan de slag met e-mail marketing dan is de kans groot dat je met een nieuwsbrief- of ander e-mailprogramma begint. Het grote voordeel hiervan is dat je slechts eenmaal een lay-out hoeft aan te maken en je vervolgens voorzien bent van een standaard design voor jouw mails. Vervolgens kun je honderden tot duizenden klanten of geïnteresseerden benaderen met slechts één druk op de knop. En dat iedere week of iedere maand! Let er op dat het design van je e-mail aansluit bij de rest van je stijl. Zorg bijvoorbeeld voor dezelfde kleuren en hetzelfde lettertype als op je website voor een herkenbaar design.

Groter bereik via e-mail dan social media
Hoewel we de kracht van social media zeker niet moeten onderschatten, is het goed om te weten dat je via e-mail altijd een groter en vooral gerichter bereik zult hebben. E-mail komt namelijk altijd direct in de mailbox van de ontvanger. Hij of zij hoeft geen honderden berichten door te spitten, zoals bij social media wel het geval is, om bij jouw bericht te komen. Extra mooi meegenomen: wanneer er weer eens een wereldwijde storing is bij Facebook en Instagram kun jij alsnog je klanten bereiken via e-mail marketing. Op deze manier blijf je wanneer je wilt in beeld bij je klanten.

Eenvoudig meten met e-mail marketing
Uiteraard wil je ook wel graag weten wat je bereikt met e-mail marketing en online mailings versturen. Wanneer je gebruik maakt van een van de moderne online programma’s heb je automatisch toegang tot de ‘achterkant’ van e-mail marketing. Dat houdt in dat je gegevens kunt inzien van wie je nieuwsbrief geopend heeft, op welke links er geklikt is, hoe lang mensen je nieuwsbrief hebben gelezen en welke onderdelen het minder goed doen. Zo weet je direct wat je de volgende keer extra kunt benadrukken en wat je weg kunt laten.

Meer traffic naar je website met e-mail marketing
Het grootste doel en waarschijnlijk ook het grootste voordeel van e-mail marketing is dat je op deze manier ervoor kunt zorgen dat je meer traffic naar je website krijgt. In een nieuwsbrief of een nieuwsbericht kun je namelijk eenvoudig diverse links en call-to-actions verwerken, waardoor de lezer gaat doorklikken. Dit is niet alleen goed voor je positie in Google, maar levert ook nog eens meer bezoekers op waarvan een deel misschien ook wel iets gaat aanschaffen. Tip: maak de call-to-actions zo aantrekkelijk mogelijk zodat men écht door wil klikken.

Persoonlijk contact met klant is belangrijk
Tot slot is het van groot belang om het contact met je klant persoonlijk te houden. Mensen vinden het bijvoorbeeld fijn wanneer hun naam bovenaan een e-mail wordt genoemd of wanneer er ‘speciale aanbiedingen voor <naam>’ zijn. Wat ook aan te raden is, is dat je je klanten laat kiezen welke informatie ze wel of niet willen ontvangen. En natuurlijk hoe vaak ze een nieuwsbrief of nieuwsbericht van je ontvangen. Op die manier krijgen klanten het idee dat er echt naar ze geluisterd wordt en dat ze zelf de regie hebben wanneer het om hun mailbox gaat. Kortom: een online mailing versturen kent talloze voordelen waardoor je jouw klanten nóg meer met jouw merk verbindt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in