Overslaan en naar de inhoud gaan

Supermarkt van de toekomst: vol interessante technologische ontwikkelingen

Robots die op basis van AI je meer vertellen over een product in de supermarkt, slimme koelingen die levensmiddelen koud houden en tegelijkertijd iets betekenen voor een duurzame wereld. In de supermarkt van de toekomst is het allemaal mogelijk. Volgens experts komt deze supermarkt in verschillende uitvoeringen. 

Supermarkt

Eén daarvan zien we al in Utrecht, waar de eerste kassaloze Aldi van het land geopend is.

De techniek staat dus absoluut niet stil. Met behulp van kunstmatige intelligentie is er van alles mogelijk bij de supermarkt in de buurt. Retailers proberen zoveel mogelijk in te springen op deze innovaties om ze te implementeren in eigen werkbare concepten én vaak een groenere wereld. In dit artikel lees je er meer over. 

Nog minder bemande kassa’s, meer zelfscannen
In veel supermarkten in ons land is het al mogelijk: je eigen boodschappen scannen zonder dat een medewerker daarbij hoeft te helpen. Dit doe je met behulp van een handscanner of met het scansysteem bij een onbemande kassa. Het zijn niet alleen supermarkten waar dit tegenwoordig kan; ook in veel andere winkels, zoals kledingwinkels en drogisterijen, is het steeds vaker mogelijk om je eigen boodschappen af te rekenen.

Naar verwachting zullen er in de toekomst alleen maar minder bemande kassa’s zijn. Dat betekent niet dat er geen ruimte meer is voor medewerkers in een supermarkt. Zij zullen vaker worden ingezet om de klant advies te geven en bijvoorbeeld om eten te bereiden en te laten proeven aan de klant. Het persoonlijke stukje blijft dus nog, maar er zullen zeker een groot aantal zaken worden geautomatiseerd in de supermarkt van de toekomst.

Kunstmatige intelligentie inzetten in supermarkten
Bij dat stukje automatiseren komt kunstmatige intelligentie (AI) kijken. Zo wordt AI bijvoorbeeld ingezet bij de voorraadbeheer om op die manier beter in te kunnen spelen op wat de klant vraagt. Daarbij is AI de ideale manier om een gepersonaliseerde winkelervaring aan te bieden. Dat gebeurt al online met behulp van gepersonaliseerde mails en aanbiedingen, maar kan ook fysiek worden ingezet.

Denk bijvoorbeeld aan een interactieve tool zoals een robot of apparaat waarmee de klant in de supermarkt kan controleren of een bepaald product op voorraad is en hoeveel items er nog beschikbaar zijn. Maar ook aan de mogelijkheid om via zo’n slimme tool meer te weten te komen over een product dat je misschien aan wil schaffen. Die kassaloze Aldi in Utrecht is eveneens gebaseerd op een systeem van kunstmatige intelligentie. Ook bestaan er al winkels die automatisch zien welke producten je in je mandje hebt en die voor je aanslaat bij de zelfscankassa. Ook dat kan door AI.

Slimme koelingen in supermarkten voor groene wereld
Hebben we het over tech en toekomst in de supermarktbranche dan kunnen we het natuurlijk niet níet hebben over het duurzame belang dat hierbij komt kijken. Ook wat dat betreft profiteren supermarkten volop van nieuwe technologische ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld de slimme koelingen waarmee aanzienlijk kan worden bespaard op de energierekening. De Californische start-up Axiom Exergy ontwikkelde een systeem dat koelkasten slimmer maakt.

Met behulp van een speciale batterij kan de piekstroomvraag van alle koelingen in een supermarkt met 40% worden verlaagd. Daarbij houdt het systeem de voedingsmiddelen tot wel 12 uur lang gekoeld, mocht de stroom uitvallen bij een storing. Op die manier zorgen technologische ontwikkelingen voor minder verspilling in de voedselindustrie, minder energieverbruik en daardoor ook nog eens voor minder CO2-uitstoot voor uiteindelijk een beter milieu. Een interessant toekomstpakket dus.

Strijd tegen diefstal met nieuwe technologie
Naast het belang van de klant waarbij winkelgemak voorop staat, is het goed om te weten dat technologie ook wordt ingezet om zo diefstal in de supermarkt tegen te gaan. Het nadeel van al die zelfscankassa’s is namelijk dat er meer producten worden gestolen. Uit onderzoek van de politie blijkt dat het hierbij zelfs gaat om een stijging van 30%. Daarom zijn veel supermarkten bezig met het ontwikkelen van een slim systeem met beeldherkenning met behulp van kunstmatige intelligentie. Een groot deel van de winkels werkt hier al mee.

Zo zou er al een techniek bestaan waarmee een medewerker een seintje krijgt wanneer het totaalgewicht van een karretje niet overeenkomt met de producten die op de bon staan. Daarbij kan er zelfs gekeken worden naar de handbewegingen van een klant. Heb je wel iets gepakt dat vervolgens niet afgerekend is? Naar verwachting krijgen medewerkers in de toekomst dan een melding voor een steekproef. Ook zal er in de toekomst waarschijnlijk meer gedaan worden met een RFID-chip in stickervorm op producten om zo te controleren of er voor betaald wordt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in