999 miljard geëist voor gedupeerde iPhone-gebruikers
Het verlagen van het prestatieniveau bij oudere iPhones werd al jaren vermoed, en zou volgens critici in verband staan met de komst van nieuwe iPhones. Apple zou dan middels iOS-updates oudere toestellen moedwillig vertragen om de verkoop van nieuwe modellen te stimuleren. Dit blijkt niet het geval, maar van toestelvertraging blijkt wel sprake.
Uitval voorkomen
Uitgebreide tests van prestatieniveau en accuvermogen hebben dit aan het licht gebracht. Vervanging van een oudere accu lost dit op. Vervolgens heeft Apple dit bewuste terugschakelen ook toegegeven, in een verklaring die het net voor de kerst heeft afgegeven aan het Amerikaanse techblog TechCrunch.
De iPhone-maker legt daarbij uit dat smartphone-accu’s na verloop van tijd niet meer goed in staat zijn om piekvermogen te leveren en dat dan abrupte toesteluitval dreigt. Om dit onwenselijke scenario bij oudere iPhones te voorkomen, schroeft Apple het prestatieniveau onder bepaalde, beperkte omstandigheden terug. Zo komen er geen pieken voor die de batterij niet aan zou kunnen.
‘Gedwongen’ toestelaanschaf
Een reeks van rechtszaken is nu aangespannen tegen Apple om deze praktijk en het verzwijgen ervan. In één groepszaak, aangespannen namens een hele ‘klasse’ van gebruikers, wordt een recordbedrag van net niet 1 biljoen dollar geëist. Dit is ontdekt door de nieuwssite Patently Apple.
De zogeheten class action rechtszaak van een iPhone-gebruiker in Californië stelt namelijk dat Apple-klanten als het ware zijn gedwongen om een nieuwer iPhone-model te kopen. Dit vanwege het teruggeschroefde prestatieniveau dat ook viel aan te pakken door een nieuwe accu te laten plaatsen in het oudere toestel. Dat zou een veel goedkopere optie zijn geweest, maar zou Apple veel toestelverkoop en dus omzet en winst hebben gescheeld.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee