Innovatie & Strategie

Governance
CDO

Aantal CDO's in 1 jaar tijd verdrievoudigd

IT-er verdringt marketeer in digitaliteit-arena

11 juli 2017

IT-er verdringt marketeer in digitaliteit-arena

Het aantal Chief Digital Officers (CDO's) bij grote bedrijven is in één jaar tijd verdrievoudigd. Daarmee zet nu 19 procent van de 2500 grootste bedrijven wereldwijd één functionaris op directieniveau in om de digitale transformatie te leiden. 

60 procent van de zittende digitale leiders is in de afgelopen twee jaar benoemd. CDO’s blijken vooral in Europa populair, en dan met name in de financiële dienstverlening.

Dat concludeert accountants- en adviesbureau PwC op basis van een door dochterbedrijf Strategy& georganiseerde rondvraag onder de 2500 grootste beursgenoteerde ondernemingen ter wereld (naar marktkapitalisatie en op basis van de definitie van Bloomberg) geanalyseerd.

Volgens digitality-expert Edgar Simons van Strategy& is er ook sprake van een verschuiving wat betreft de achtergrond van CDO’s: "Waar vorig jaar vooral topmanagers uit de marketing en verkoop met de scepter zwaaiden, staan nu steeds vaker IT’ers aan de top. Hun aandeel steeg in een jaar tijd van 14 naar 32 procent.

Europa aan de leiding

De grootte van de onderneming, plaats en sector blijken sterk van invloed op de kans dat een onderneming een CDO aanstelt. Zo lopen grotere ondernemingen voorop in het benoemen van een digitale topmanager. Europese bedrijven staan hier het meest voor open: 34 procent heeft een CDO in dienst. Noord-Amerika volgt met 23 procent. Daarnaast speelt de sector een rol. Benoemingen in de financiële dienstverlening komen ze het meest voor. Ruim de helft van de Europese verzekeringsmaatschappijen (53 procent) heeft een digitale leider.

Een CDO is nuttig, omdat digitale transformatie een steeds grotere rol speelt bij ondernemingen. Het is daarom van strategisch belang om het niet langer te verdelen onder de verschillende bedrijfsonderdelen, maar samen te brengen onder een gezamenlijke digitale strategie, waarbij een persoon aan het roer staat. Volgens Simons staat de digitale baas voor een grote uitdaging: ‘Een CDO moet enerzijds nieuwe digitale applicaties ontwikkelen, maar anderzijds aandacht houden voor de oude systemen die al jarenlang een cruciale rol spelen in de bedrijfsvoering.’

Drie CDO's aan het woord over hun uitdaging

De 'I' in CIO staat oorspronkelijk voor informatie. Maar in de praktijk staat hij steeds meer voor technologie; incidentele pogingen om er 'innovatie' van te maken ten spijt. Ondertussen is 'informatie' verbasterd van hetgeen waar alles om draait, tot iets voor de backoffice, wat er vanzelfsprekend behoort te zijn. Net zo vanzelfsprekend als de handdoeken in het toilet.

Het vervangende buzzword is 'digitaliteit'; een wat ongrijpbaar concept dat juist dankzij die ongrijpbaarheid de fantasie aanjaagt. Digitaliteit heeft meer met klanten dan met computers te maken. Digitaliteit staat voor zakelijke vernieuwing. Digitaliteit is dispurtief. En daarom is digitaliteit een zaak voor de directie. Veel bedrijven schuiven het nog in bij de portefeuile van de CIO of soms ook wel bij die van de Chief Marketing Officer, maar organisaties die digitaliteit echt serieus nemen stellen een Chief Digital Officer aan.

Om een beeld te krijgen bij de rol van de CDO (niet te verwarren met de Chief Data Officer, die zich ietwat sneaky met hetzelfde acroniem tooit) bevroeg eerder AG Connect dit jaar drie CDO's die in Nederland werken:

Bart van Slobbe

Bart van Slobbe, Digital Director Benelux bij PSA Peugeot Citroën.

Paolo Cinelli

Paolo CinelliDigital Business Manager bij IKEA.

Frank Verkerk

Frank Verkerk, Chief Digital Officer bij ABN AMRO

 

 

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen