Overslaan en naar de inhoud gaan

AI zorgt voor nieuwe banen binnen een organisatie

Bedrijven die binnen de organisatie kunstmatige intelligentie (KI) inzetten, zorgen voor nieuwe banen. Uit onderzoek van Capgemini onder bijna 1000 respondenten wereldwijd blijkt dat bij vier op de vijf bedrijven (83%) nieuwe banen worden gecreëerd doordat het bedrijf aan de slag gaat met artificiële intelligentie.
Kunstmatige Intelligentie
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

Het gaat dan met name om functies op senior niveau op hoger. AI levert over het algemeen geen banenverlies op; van de bedrijven die het op grote schaal inzetten, zegt 63 procent dat geen banen verloren gingen binnen de organisatie.

Nederlandse bedrijven bungelen onderaan de lijst als het gaat om de inzet van artificiële intelligentie, meer dan een kwart van de Nederlandse organisaties zet de technologie in. Daarmee zit het onder het gemiddelde van 36 procent. India en Australië voeren de lijst aan. Dat India dat doet, heeft verschillende redenen, zeggen de onderzoekers. “Het land geeft veel aandacht aan bedrijven die een innovatiecenter opzetten. Uit het onderzoek van 2016 blijkt dat India het een na grootste land wereldwijd is waar nieuwe innovatiecentra worden opgezet door grote en traditionele organisaties.’

Minder routinematige taken

Door de technologie kunnen medewerkers minder tijd aan routinematige, administratieve taken besteden, denken de respondenten. Een meerderheid van de respondenten (71%) biedt de eigen medewerkers proactief her- of bijscholingstrajecten aan. Van de bedrijven die op grotere schaal met AI werken, gelooft een grote meerderheid dat AI complexe banen eenvoudiger zal maken (89%) en dat intelligente machines in de toekomst in hun bedrijf zullen werken naast mensen van vlees en bloed (88%).

Toch is de inbedding van de technologie in de organisatie nog een punt van aandacht. Valt AI bijvoorbeeld onder de verantwoordelijkheid van een technische afdeling, dan worden er vaker uitdagende projecten opgestart. Maar er wordt dan minder aandacht besteed aan projecten die eenvoudiger zijn maar waar meer winst te behalen is. Van de AI initiatieven in het onderzoek is 58% gericht op complexe processen of systemen en 46% op minder complexe processen waar eenvoudig meer winst is te behalen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in