Overslaan en naar de inhoud gaan

Alarmsysteem voor luchtvaart na MH17-ramp

Het toestel werd naar alle waarschijnlijkheid geraakt door een vanaf de grond afgeschoten raket waardoor alle 298 inzittenden om het leven kwamen, onder wie 196 Nederlanders. Het vliegtuig vloog op dat moment enkele honderden meters boven de ondergrens die door Oekraïne was gesteld. Daar beneden was het luchtruim gesloten.
© CC0 Public Domain
CC0 Public Domain

Niet alleen

Na de ramp bleek dat sommige vliegtuigmaatschappijen waren gewaarschuwd voor risico's boven de regio en andere routes gebruikten om het gebied te mijden. Het hoofd van de EASA, Patrick Ky, was met andere luchtvaartfunctionarissen in het Europese parlement waar hij werd ondervraagd door leden van de commissie voor transport en toerisme. Volgens Ky is het belangrijk dat de luchtvaartautoriteiten voor het alarmsysteem enige mate van toegang moeten hebben tot militaire inlichtingen. "We kunnen het niet alleen", zei hij.

Op dit moment is elk land zelf verantwoordelijk voor het adviseren van luchtvaartondernemingen en andere landen over de veiligheid in zijn luchtruim. De Europese luchtvaartautoriteiten hebben weinig macht om die nationale adviezen te overrulen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in