Overslaan en naar de inhoud gaan

Analyse: Op zoek naar nieuw zoekrecht

Hun zakelijk model wijkt opvallend af van het traditionele. Voor de zoekdienst zelf hoeft de gebruiker zijn beurs niet te trekken en de maker van de achterliggende, geavanceerde zoektechnologie vraagt niet om licentiegelden. Daarentegen betalen de adverteerders voor advertenties.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Tot voor kort ging het bij de zoekmachinebedrijven uitsluitend om twee zaken. Antwoord geven op zoekvragen en de op het zoeken gebaseerde reclames realiseren. Dat bracht en brengt allerlei juridisch wapengekletter met zich mee. Bijvoorbeeld over speciale vormen van hyperlinking (deeplinking, inlinking), over de bescherming van persoonlijke levenssfeer van zoekmachinegebruikers.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in