Overslaan en naar de inhoud gaan

'Analyse sociale media is vaak weggegooid geld'

Onderzoeken waarbij grote hoeveelheden data afkomstig van sociale media worden gebruikt om beslissingen te nemen ten aanzien van marketingstrategieën en bedrijfsbeleid deugen niet. Het zijn niet zo zeer de data waarin vele onwaarheden zitten, maar de manier waarop de analyses worden uitgevoerd en gepresenteerd, concluderen Derek Ruths van de McGill University en Jurgen Pfeffer van de Carnegie Mellon-universiteit in een artikel in het toonaangevende wetenschappelijk tijdschrift Science.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Zij vegen de vloer aan met al het snelle onderzoek dat een enorme vlucht heeft genomen de afgelopen jaren, nu al deze gegevens uit sociale media beschikbaar zijn. Essentiële kanttekeningen of correcties worden niet gemaakt zoals de demografische verschillen tussen de populaties op de sociale netwerken. Op LinkedIn zijn bijvoorbeeld vrouwen ondervertegenwoordigd en liggen het gemiddeld inkomen en opleidingsniveau veel hoger dan gemiddeld in de maatschappij. Instagram trekt weer meer vrouwen dan mannen (23%) en bij Pinterest is dat verschil nog veel groter (5 maal zo veel).

Geen Dislike

Maar ook de zorgvuldigheid van de sociale netwerken zelf krijgt er van de onderzoekers van langs. Zo heeft bijvoorbeeld Facebook wel een 'Like'-knop, maar geen 'Dislike'-knop, waardoor het plaatsen van een positieve reactie veel sneller plaatsvindt dan een negatief commentaar.

De onderzoekers waarschuwen dat deze vorm van big data-gebruik steeds makkelijker door bedrijven en overheden wordt gebruik als maat voor de heersende voorkeuren van burgers of klantengroepen. De grote aantallen data wekken daarbij een schijn van zorgvuldigheid.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in