Antifragiliteit smeermiddel voor digitalisering overheid
Stel je bent verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van de organisatie Nederland B.V. Je probeert de bedrijfsvoering zo goed mogelijk uit te voeren door deze continu bij te stellen op de verwachtingen van burgers en ondernemingen. Tegelijkertijd heb je te maken met de digitalisering van de samenleving. Vraagstukken zoals inclusie en de menselijke maat spelen dagelijks. Dit alles binnen een omgeving waarbij de technologische veranderingen in de digitale transformatie elkaar razendsnel opvolgen, er een oorlog gestart wordt door Rusland, we net aan het einde zijn van een pandemie, er een energiecrisis gaande is tijdens een energietransitie en er protesten zijn vanwege de aanpassingen in het stikstofbeleid. Dit zijn maar een paar voorbeelden. De meeste van dit soort incidenten zijn niet voorspelbaar en de impact is vaak groter dan verwacht. De burger en bedrijven verwachten vervolgens dat je de bedrijfsvoering snel aanpast en ten dienste staat van de samenleving bestaande uit meer dan 17 miljoen mogelijke belanghebbenden. Hoe is dit te besturen en kun je het eigenlijk wel goed doen?