Betere games met live programmeren
Games hebben wereldwijd invloed op het leven van miljarden spelers, maar het maken van goede games met interessante spelervaringen is moeilijk. Met een domeinspecifieke programmeertaal voor games (DSL) kunnen gamedesigners volgens Riemer van Rozen sneller betere games ontwerpen door de mogelijkheid om live te programmeren.
Softwareontwikkeling is onderhevig aan steeds veranderende eisen. Hierdoor neemt de complexiteit toe en staat de kwaliteit van broncode onder druk. Games zijn een ‘snelkookpan’ van verandering omdat gamedesigners constant aanpassingen moeten maken aan het spelontwerp om de kwaliteit van het spelen te verbeteren. Enerzijds hebben designers snellere feedback nodig over het effect van de aanpassingen.
Anderzijds ontbreken zowel de benodigde specifieke interactiemechanismen als de generieke technologieën
om aanpassingen direct (live) inzichtelijk te maken en uit te voeren. Hoe je software, en games in het bijzonder, live aanpasbaar maakt is nog een open vraagstuk. Welke oplossingen zijn daarvoor mogelijk?