Management

Analytics
makelaar

Big-data wijst meest gehaaide makelaar aan

Startup ImmoWise haalt disruptief Amerikaans concept naar Nederland

© CC0 Public Domain Clker-Free-Vector-Images
23 december 2016

Startup ImmoWise haalt disruptief Amerikaans concept naar Nederland

Een goeie makelaar kan het verschil maken tussen wel of niet slagen bij de aankoop van een fijn huis. Maar het selecteren van een makelaar die echt waarde toevoegt in het zoek- en onderhandelingsproces is bijna even lastig als zelf bepalen hoeveel je moet vragen of bieden in een open biedingsstrijd. Data-analyse brengt uitkomst.

Dat beweert althans de startup ImmoWise. Dat bedrijf zegt door  slim analyseren van big data per gemeente en per wijk de best presterende makelaar aan te kunnen wijzen. Hun aanpak zou behalve voor het vinden van een aankoopmakelaar ook werken bij het selecteren van verkoopmakelaars. 

In Nederland is ImmoWise is waarschijnlijk het eerste bedrijf dat data-analyse op deze manier op de vastgoedmarkt inzet. Maar in Amerika zou dit soort analyses op basis van marktgegevens al meer zijn toegepast en hebben bedrijven die dit doen soms grote investeerders, zoals Google Ventures en Bullpen Capital aan weten te trekken. "Een woning kopen of verkopen is een van de grootste en belangrijkste transacties in je leven. Dat vertrouw je niet iedereen toe. Een sollicitant moet toch ook eerst een CV insturen, voordat je hem of haar uitnodigt?," zegt medeoprichter Marije Veen van ImmoWise.

Een gemiddelde makelaar die bijvoorbeeld actief is in de Pijp in Amsterdam heeft in deze buurt de afgelopen twaalf maanden 1 woning verkocht, terwijl een topmakelaar er daar 6 heeft verkocht. En dat gemiddeld 11 dagen sneller dan de concurrentie. Dat weegt mee in de score. Ook beoordelingen door klanten wegen mee. Het algoritme van het webplatform analyseert uit verschillende bronnen op internet 14 verschillende factoren, waaronder reviews, aantal verkochte of aangekochte woningen, prestatie en verkoopsnelheid. Dat wordt nog eens uitgesplitst naar adres, type woning en prijsklasse. Bezoekers krijgen zo bij elke categorie een ranglijst van de best presterende makelaars te zien.

Harde cijfers weerleggen vlotte babbel

"De best verkopende makelaar herken je niet aan een vlotte babbel, maar aan overtuigende verkoopcijfers. En die hebben wij haarscherp in kaart," aldus Veen. "Dat een makelaar het huis van mijn vrienden goed heeft weten te verkopen aan de andere kant van de stad, in een geheel andere prijsklasse, wil niet zeggen dat deze makelaar dat bij mijn huis ook kan. Via ImmoWise maak je die keuze gebaseerd op bewezen ervaring."

Hoewel iedereen in Nederland zichzelf makelaar mag noemen, kijkt ImmoWise alleen naar makelaars die aangesloten zijn bij een van de brancheverenigingen NVM, VBO of VastgoedPro. Volgens Veen staan deze organisaties positief tegenover zijn voor Nederland nieuwe concept.

Selfservicemakelaar wil vooral snel zijn

Sinds de opkomst van de goedkope selfservicemakelaars voelen veel makelaars zich ondergewaardeerd. Terwijl de tarieven van courtages niet hoog zijn in vergelijking met andere landen, waar het courtage op 5 of 6 procent van de transactieprijs ligt, vinden veel Nederlanders makelaars duur. Veen: "Mensen beseffen niet dat een topmakelaar hen niet alleen veel stress en tijd bespaart, maar ook duizenden euro's voordeel kan opleveren vanwege zijn of haar onderhandelingsvaardigheden, kennis en expertise. Selfservicemakelaars adviseren je vaak een lage vraagprijs, zodat de woning snel wordt verkocht, terwijl een topmakelaar de waarde van je woning goed weet in te schatten."

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.