Overslaan en naar de inhoud gaan

Censuurregels Facebook uitgelekt

De Engelse krant The Guardian heeft zondag meer dan 100 interne documenten van Facebook gepubliceerd waar tal van regels, criteria en censuurregels van het netwerk in staan. Zo valt er te lezen dat livevideo's van zelfverminking wel op Facebook mogen verschijnen omdat ze een maatschappelijk belang hebben.
Mark Zuckerberg
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

Afbeeldingen van naakte mensen in een concentratiekamp mogen ook, maar wraakporno juist weer niet. Dierenmishandeling, pesten van kinderen en abortussen zijn in veel gevallen ook geen probleem.

Het is de eerste keer dat deze veelal omstreden richtlijnen van Facebook openbaar zijn geworden. Het bedrijf van Mark Zuckerberg ligt al enige tijd onder vuur vanwege het onder meer live uitzenden van moorden of het weghalen van de wereldberoemde foto van een naakt meisje in de Vietnam-oorlog.

Moderatoren hebben gemiddeld tien seconden de tijd om te beoordelen of een bericht door de beugel kan, zo blijkt uit de gelekte documenten die door The Guardian gedoopt zijn tot Facebook Files. Anonieme medewerkers van Facebook klagen in de documenten dat zij het werk niet aankunnen. Ook vinden zij de regels verwarrend en tegenstrijdig want abortussen met naakt mogen juist niet en als het pesten van kinderen een sadistisch karakter heeft, moet het bericht ook worden verwijderd.

Facebook heeft wereldwijd twee miljard gebruikers. Per minuut worden er 1,3 miljoen berichten gepost. Volgens de Facebook Files worden per week 6,5 miljoen nepaccounts aangemaakt. Het bedrijf zet ook software in om bijvoorbeeld sommige naaktfoto's te weren.

Monika Bickert, hoofd van Global Policy Management van Facebook erkent in The Guardian dat het lastig is consensus over regels binnen het bedrijf te krijgen. "Mensen in Europa hebben een heel ander idee van wat oké is om te delen dan mensen in Azië. Waar je de lijn ook trekt, er zal altijd wel ergens een grijs gebied zijn."

In onder meer het Verenigd Koninkrijk gaan stemmen op om Facebook te beschouwen als journalistiek medium dat zich moeten houden aan soortgelijke regels als de BBC of kranten. Facebook wil dat niet. "We zijn geen traditioneel mediabedrijf. We schrijven geen nieuws dat mensen lezen."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in