Compensatie voor nabestaanden fatale bijsturing Boeing
Sinds maart staan alle 737 MAX-toestellen aan de grond na ongelukken in Indonesië en Ethiopië, waarbij alle inzittenden om het leven zijn gekomen. In totaal zijn bij die twee fatale crashes 346 mensen omgekomen. "Wij blijven ons diepste medeleven betuigen aan de families en geliefden van al die mensen aan boord", zei CEO Dennis Muilenburg van Boeing. De openstelling van de schadevergoeding aan nabestaanden is onthuld door Sky News.
Neus telkens naar beneden
Beide 737 MAX-crashes worden gelinkt aan problemen met het zogeheten Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), dat moet voorkomen dat het vliegtuig te steil optrekt. Dat systeem bleek ten onrechte te detecteren dat het toestel te stijl optrok, wat verlies van draagvermogen kan opleveren. Ter compensatie van dit vermeende gevaar ging MCAS telkens fel naar beneden bijsturen. Piloten bleken niet op de hoogte van dit automatische gedrag van het vliegtuig, wat resulteerde in 'bokkend gedrag' waarbij het toestel steeds dichter bij de grond kwam en uiteindelijk is neergestort.
De fabrikant laat weten dat de 737 MAX-toestellen in meerdere landen, waaronder de Verenigde Staten, in de herfst weer in gebruik kunnen worden genomen. Een exacte datum werd niet gegeven. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA stelt echter dat er geen sprake is van een specifiek, voorbepaald tijdspad. Grondigheid van het proces voor herkeuring en ingebruikname van het herziene toestel gaat vóór de terugkeer voor passagiersvervoer. Daarbij buigen diverse luchtvaartmaatschappijen en landen zich elk ook over de details van de 737 MAX.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee