Robots worden niet meer alleen gebruikt in fabrieken. Inmiddels zijn robots regelmatig thuis, op vliegvelden, in zorginstellingen en scholen te vinden. Robots leveren nieuwe kansen, vooral in sectoren waar de huidige werkwijze onder druk staat. Eén zo’n sector is het basisonderwijs. De inzet van robots in het basisonderwijs roept echter morele vragen op. Matthijs Smakman beschrijft ethische vragen en issues bij de inzet van robots in deze sector.
Groepen in het basisonderwijs worden steeds groter en bestaan uit meer diverse kinderen: met verschillende culturele achtergronden, kennisniveaus en hulpvragen. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om kinderen de individuele aandacht te geven die ze nodig hebben, terwijl de werkdruk van leraren toeneemt. Tevens wordt een lerarentekort voorspeld, omdat veel docenten de komende jaren met pensioen gaan. Daarnaast is het ziekteverzuim in het basisonderwijs hoog, met hoge kosten voor het inhuren van flexibel personeel via uitzendbureaus. Kortom, genoeg kansen voor innovaties zoals de robotdocent. En wie wil het niet: een leraar die precies weet wat je nodig hebt, nooit moe wordt, nooit zucht als je iets voor de vierde keer vraagt en je aan het lachen maakt?
Lees dit PRO artikel gratis
Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:
Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech