Overslaan en naar de inhoud gaan

Denk na over wat de naam over het project zegt

Ondanks alle kennis over methoden en technieken, hoe agile ook, worstelen veel organisaties met de performance van hun portefeuille met ICT-projecten. De menselijke factor blijkt daarin een belangrijke rol te spelen. Taalgebruik kan onbewust het beeld van projecten sturen, zien Nick Benschop en Arno Nuijten. Welke naam je een project geeft, kan effect hebben.
Project presentatie
© shutterstock
shutterstock

In een eerdere bijdrage gaven wij inzicht hoe het bijzondere VUCA-karakter (Velocity, Uncertainty, Complexity en Ambiguity) van ICT-projecten het voor mensen moeilijk maakt om rationeel beslissingen te blijven nemen. In die context, waar sprake is van een niet tastbaar systeem, veelal in combinatie met een hoge mate van complexiteit, onvoorspelbaarheid of technologische verandering, kan ons rationele en bewuste systeem van beslissingen nemen het niet meer bolwerken en schakelen wij over op ons onbewuste systeem van intuïtie en versimpelde informatie (in ons eerdere artikel het Onbewuste Systeem 1 genoemd). Deze manier van beslissingen nemen is weliswaar krachtig, maar bevat ook systematische foutjes die onbewust onze beslissingen een kant op duwen. Deze zogenoemde biases kunnen ons bijvoorbeeld onbewust een duwtje geven in de richting van meer risicozoekende, of juist meer risicomijdende, beslissingen. Dit hoeft niet per sé slecht te zijn natuurlijk, zolang het past bij het risicogedrag dat binnen een organisatie gewenst is. Maar biases kunnen zichzelf herhalen en verder aanwakkeren. Als dit onbewust gebeurt en niet wordt opgemerkt bij belangrijke beslissingen in ICT-projecten, kan dit schade toebrengen aan het projectsucces.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in