Innovatie & Strategie

Zakelijke software
digitalisering

Digitale transformatie: nu of nooit

Het is nog niet te laat, maar het is nu wel zaak de digitaliseringsboot niet te missen.

13 december 2016

Het is nog niet te laat, maar het is nu wel zaak de digitaliseringsboot niet te missen.

Digitale transformatie wordt een cruciale stap in de concurrentieverhoudingen. Bedrijven worden in toenemende mate actief, blijkt uit onderzoek van Ovum. Stil blijven zitten, kan dodelijk zijn.

Voor de meeste bedrijven is het wat digitale transformatie betreft nog 'early days'. Maar bijna alle bedrijven lopen zich wel warm. 90 procent van ruim 7000 ICT-beslissers uit een zestigtal landen die Ovum ondervroeg, zeggen dat hun bedrijf bezig is een strategie voor digitalisering op te stellen.

De meeste bedrijven zijn nog niet echt ver op streek: slechts 10 procent heeft zijn digitale strategie volledig uitgewerkt. Nog eens 22 procent zegt een heel eind op streek te zijn. 68 procent is er, met andere woorden, nog maar net aan begonnen.

Ovum constateert wel verschillen. Bedrijven in de financiële sector en hoger onderwijs zijn duidelijk verder gevorderd met hun planvorming op het gebied van digitale transformatie dan andere sectoren. In de middenmoot vinden we de telecom- en nutsbedrijven, handelsbedrijven, het verzekeringswezen en media. Overheid, gezondheidszorg en detailhandel lopen achter. In die laatste categorie hoeft men zich dus het minst zorg te maken over een eventueel achterlopen met digitaliseringsinitiatieven.

De digitaliseringsgolf drukt ook al zijn stempel op de ICT-investeringen, constateert Ovum, en dat effect wordt in 2017 versterkt. In 2016 werd bij 6 procent van de respondenten het ICT-budget verhoogd met 6 procent of meer. In 2017 wordt bij 25 procent van de bedrijven het budget met ten minste dat percentage opgehoogd.

Het extra budget gaat vooral naar robotisering (52,3 procent van de bedrijven geeft daar meer aan uit), customer journey mapping (50,6 procent) en intelligent virtual agents c.q. geautomatiseerde chatbots (48,6 procent).

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen