Innovatie & Strategie

Privacy
Chris O'Neill

Evernote geschokt door reacties op nieuw privacybeleid

Het bedrijf schort het nieuwe beleid schielijk op.

19 december 2016

Het bedrijf schort het nieuwe beleid schielijk op.

Evernote kondigde vorige week een nieuw privacybeleid aan dat werknemers toestond notities van klanten in te zien. De nieuw regels veroorzaakten een storm van protest het afgelopen weekend waarop CEO Chris O'Neill besloot het nieuwe beleid terug te trekken.

De communicatie was zo beroerd als maar kan, geeft O'Neill toe in een blog. Hij zegt intern opnieuw de koppen bij elkaar te steken om het privacybeleid aan te passen.

Evernote scant al jaren de inhoud van notities, maar doet dat volledig geautomatiseerd. Het doel is gemak voor de gebruikers bij het indelen van notities. Ze krijgen automatisch suggesties voor het plaatsen van notities in mappen. Ook zoekt Evernote gerelateerde notities bij een nieuwe aantekening.

Controle op Deep Learning

Evernote wilde nu echter deze dienstverlening verbeteren, onder meer door de inzet van machine learning. Om de acties van die deep-learning te controleren zouden ook mensen af en toe naar de notities te kijken. dat was een brug te ver voor veel Evernote-gebruikers die dreigden hun account op te zeggen. O'Neill: "Als er mensen bij betrokken zijn, moet dat altijd op basis van een opt-in. Punt!". Hij legt verder uit dat het nooit de bedoeling is geweest om de notities van gebruikers te gaan exploiteren. Er komen dus ook geen advertenties gebaseerd op de inhoud van notities.

Evernote is overigens niet de enige cloudaanbieder die werknemers wel eens de acties van geautomatiseerde systemen laat controleren, stelt The Register.

 

 

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen