Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook-storing: pech of gerichte actie?

De wereldwijde storing die Facebook en alle apps die onder het concern vallen, gisterenavond trof kwam door een fout in de configuratie van de DNS-verwijzingen van de Facebook-servers. Het was een menselijke fout, maar hoe kon dit gebeuren?
Marc Zuckerberg
© Shutterstock
Shutterstock

De impact van de storing was enorm. Voor veel organisaties is Facebook de centrale toegangspoort tot het digitale contact met klanten. Wereldwijd misten mensen hun belangrijkste manier van contact leggen, via WhatsApp, Facebook Messenger of Instagram. Het oplossen van het probleem werd extra bemoeilijkt doordat Facebook-technici ruimten niet binnen konden komen omdat de toegangscontrole contact met dezelfde servers nodig heeft.

Voor Europeanen speelde het probleem zich nog af in de avond maar in de Verenigde Staten voltrok de storing zich op primetime van het sociale en economische leven.

Langzaam druppelen de details binnen over de oorzaak van de storing. Door een fout in de configuratie van de DNS-servers van het bedrijf konden wereldwijd de verzoeken tot contact met de servers niet tot stand worden gebracht. De Border Gateway Protocol (BGP) routes waren verdwenen van internet, merkte Cloudflare-VP Dane Knecht gisteren in een tweet op. Cloudflare gaf een technische uitleg van wat er gebeurde in een blog. Hoe het kon gebeuren dat zo'n cruciaal onderdeel van de dienstverlening van het bedrijf uitviel, heeft Facebook nog niet duidelijk gemaakt.

Wraakactie is een mogelijkheid

De aanhoudende onduidelijkheid voedt de speculaties. Het kan natuurlijk dat tijdens een update van het systeem er iets fout ging. Een medewerker heeft een verkeerde instelling gebruikt of de update bevatte een bug. Maar de oorzaak kan ook een bewuste actie zijn geweest van een ontevreden werknemer.

De storing volgt namelijk op een melding de dag ervoor van een klokkenluider binnen het bedrijf die in een interview met CBS News uit de doeken deed hoe Facebook doelbewust aanstuurt op het verspreiden van opruiende informatie. Daarmee zou het bedrijf gebruikers willen vasthouden en aanmoedigen hun reactie te geven. Dat is weer goed voor de advertentie-inkomsten.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in