Gebruiker nog steeds sluitpost bij softwareontwerp

15 juni 2010
Ontwikkelaars van software hebben onvoldoende oog voor de eindgebruiker. Het gevolg is dat applicaties te ingewikkeld worden en minder worden gebruikt dan de bedoeling was. Dit blijkt uit onderzoek onder 550 bezoekers van de Citrix Partner Exchange en Citrix Solutions Seminar in 2010.   

Meer dan de helft van de IT-ers merkt dat applicaties regelmatig te ingewikkeld zijn en daardoor minder worden gebruikt. Bijna driekwart van de bezoekers (71 procent) denkt dat IT de afgelopen 5 jaar wel gebruiksvriendelijker is geworden. 42 procent bevestigt de stelling dat ontwikkelaars te technisch zijn ingesteld en weinig aandacht besteden aan gebruiksgemak.

Lichtpuntje is wel dat bijna 9 van de 10 ondervraagden verwacht dat er de komende jaren in toenemende mate zal worden geïnvesteerd in betere gebruiksinterfaces. De toenemende gebruiksvriendelijkheid van IT-systemen wordt volgens de onderzoekers onder meer ingegeven door de zogeheten consumerization.

Consumerization houdt in dat werknemers steeds meer technologieën meenemen naar de werkvloer, zoals chat en sociale netwerken. Ook al blijkt dat op dit moment bij nog altijd 6 van de 10 bedrijven niet de werknemers, maar de IT-afdeling bepaalt welke applicaties gebruikt kunnen worden.

Rob van der Hoeven, Area Vice President Benelux bij Citrix roemt de software van Apple als ‘systemen die intuïtief te gebruiken zijn’ : "Het is nu aan het bedrijfsleven om de voordelen van deze nieuwe technologieën te benutten en medewerkers de kans te geven om met applicaties naar keuze te werken. Mits deze uiteraard op een veilige en gebruiksvriendelijke manier worden geleverd aan de laptop, pc of smartphone die ze in gebruik hebben."

Lees meer over
Reactie toevoegen