Google: Merknaam vrij als zoekterm voor adverteerders

4 augustus 2010
Google past zijn zoektermenbeleid inzake merknamen in Europa aan, zodat adverteerders ook zoektermen mogen kopen en gebruiken, waar anderen het merkrecht op bezitten.

Tot nu toe konden bezitters van het merkrecht van een zoekterm via een klacht bij Google voorkomen dat advertenties van derden meeliepen in de zoekresultaten op de merknaam.

Vanaf 14 september zal het nieuwe beleid in heel Europa van kracht worden, behalve in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar de regels al sinds 2008 gelden. In de Verenigde Staten en Canada gelden de regels al sinds 2004.

De beslissing van Google komt voort uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie die in maart oordeelde dat Google het merkenrecht niet schendt als ze adverteerders laat betalen voor zoekresultaten op zoektermen die overeenkomen met merknamen van derden.

Merkrechtbezitters zullen nu ook in Europa te maken krijgen met advertenties voor producten van derden die bij de zoekresultaten op de merknaam worden getoond. Google heeft wel aangegeven voor consumenten te verwarrende advertenties te zullen weren. Ook blijft Google advertenties voor vervalsingen weren.

Lees meer over
Reactie toevoegen