Overslaan en naar de inhoud gaan

Google: Merknaam vrij als zoekterm voor adverteerders

Tot nu toe konden bezitters van het merkrecht van een zoekterm via een klacht bij Google voorkomen dat advertenties van derden meeliepen in de zoekresultaten op de merknaam.
Carriere
Shutterstock
Shutterstock

Vanaf 14 september zal het nieuwe beleid in heel Europa van kracht worden, behalve in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, waar de regels al sinds 2008 gelden. In de Verenigde Staten en Canada gelden de regels al sinds 2004.

De beslissing van Google komt voort uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie die in maart oordeelde dat Google het merkenrecht niet schendt als ze adverteerders laat betalen voor zoekresultaten op zoektermen die overeenkomen met merknamen van derden.

Merkrechtbezitters zullen nu ook in Europa te maken krijgen met advertenties voor producten van derden die bij de zoekresultaten op de merknaam worden getoond. Google heeft wel aangegeven voor consumenten te verwarrende advertenties te zullen weren. Ook blijft Google advertenties voor vervalsingen weren.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in