'Google omzeilde privacy-instellingen Safari'
De bedrijven gebruikten een speciale code waardoor ze via Safari konden zien wat de gebruikers deden. Safari is de meest gebruikte browser op mobiele apparatuur en zo ontworpen dat de handelingen juist niet te monitoren zijn. “Google heeft de code onklaar gemaakt nadat The Wall Street Journal contact met ze opnam”, schrijft de krant.
De code van Google werd opgemerkt door Jonathan Mayer, een onderzoeker van Stanford University. Ashkan Soltani, een onafhankelijke technologieadviseur van WSJ, ontdekte dat advertenties op 22 van de 100 meest bezochte Amerikaanse websites de Google tracking code op een test-pc installeerden. Advertenties op 23 mobiele sites installeerden de code in een iPhone browser.
Tracking op meerderheid sites mogelijk
Wanneer de software eenmaal in de browser zit, wordt Google tracking op de meerderheid van alle websites mogelijk, stelt de WSJ. Behalve Google maken ook andere online-advertentiebedrijven gebruik van vergelijkbare trackingtechnologie: Vibrant Media, het Britse WPP en PointRoll dat in 2008 door Gannett is overgenomen.
Opvallend genoeg liet Google Safarigebruikers eerder weten hoe ze de Apple-browser konden gebruiken om tracking door Google te voorkomen. De privacy-instellingen van Safari zouden volgens Google afdoende zijn, maar Google heeft die tekst volgens WSJ dinsdagnacht van de site verwijderd.
Apple maakt omzeilen onmogelijk
In een reactie liet Google weten dat de WSJ niet goed heeft weergegeven wat er is gebeurd en waarom. “We hebben functionaliteit van Safari gebruikt die ingelogde Googlegebruikers hadden toegestaan. Het is belangrijk te benadrukken dat deze advertentiecookies geen persoonlijke informatie hebben verzameld.” Apple heeft laten weten eraan te werken het omzeilen van de privacy-instellingen van Safari onmogelijk te maken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee