Overslaan en naar de inhoud gaan

'Google speelt gebruikersdata stilletjes door voor gerichte ads'

Google zou heimelijk verstopte webpagina's gebruiken om de persoonlijke gegevens van gebruikers door te spelen naar adverteerders. Dat claimt Johnny Ryan, chief policy officer van browserbouwer Brave. De claims kunnen gevolgen hebben voor een lopend onderzoek naar Google door de Europese privacywaakhond in Ierland.
googlen op de laptop

De Ierse Data Protection Commission doet al enige tijd onderzoek naar Google. De EU-waakhond voor bescherming van consumentenprivacy wil zien of het Amerikaanse bedrijf gevoelige informatie van gebruikers inzet voor gerichte advertenties. Het gaat bijvoorbeeld om gegevens over gezondheid, etnische afkomst en politieke overtuigingen.

Topmanager Johnny Ryan van Google Chrome-concurrent Brave stelt nu dat hij nieuw bewijs heeft aangeleverd voor dat onderzoek, schrijft The Financial Times. Ryan claimt dat hij geheime webpagina's ontdekte toen hij probeerde te monitoren hoe zijn data verhandeld werd op de ads-beurs van Google. Die beurs - die vroeger DoubleClick heette, maar nu Authorized Buyers - is het grootste real-time veilinghuis voor advertenties ter wereld. 

Ads via tracker

Ryan stelt dat Google hem een identificerende tracker had gegeven, die aan derde partijen wordt gegeven als zij inloggen op een verstopte webpagina. Op die speciale pagina staat geen content, maar het bevat wel een uniek adres dat gelinkt is aan de internetactiviteit van Ryan. De tracker is gebaseerd op de locatie van de gebruiker en de tijd waarop hij/zij online is.

Met deze tracker kunnen bedrijven hun gebruikersprofielen van Ryan en zijn surfgedrag koppelen aan profielen die andere bedrijven samenstellen. Dankzij deze koppeling wordt het mogelijk om gerichte advertenties te tonen. Het op privacy gerichte Brave spreekt dan ook van een doelbewuste AVG-omzeiling (GDPR workaround).

Ryan stelt zelf dat hij zes verschillende pagina's vond nadat hij een uur naar websites had gekeken in de Google Chrome-browser. De tracker bevatte de zin "google_push" en werd naar ten minste acht advertentiebedrijven verstuurd. 

Google ontkent alles

Een woordvoerder van Google zegt dat het geen details heeft gezien van de informatie die Ryan naar de Ierse waakhond heeft verstuurd. Wel werkt het bedrijf naar eigen zeggen mee aan de onderzoeken naar zijn advertentiepraktijken in Europa. "We tonen geen gepersonaliseerde advertenties en versturen geen verzoeken naar bieders zonder de toestemming van de gebruiker", voegt de woordvoerder toe.

Deze verklaring wordt echter ondermijnd door verder onderzoek. Het experiment van Ryan is namelijk geëmuleerd door adtech-analist Zach Edwards, die consultingbedrijf Victory Medium runt. Edwards is voor dit verificatie-onderzoek ingehuurd door browsermaker Brave. De consultant huurde honderden mensen in om het gedrag van Google in een tijdsspanne van een maand te testen. Daaruit bleek dat de toegekende Google-tracker inderdaad uniek was voor elke gebruiker en gedeeld werd met meerdere advertentiebedrijven. Deze gerichte dataverrijking moet die bedrijven meer mogelijkheden geven om advertenties op specifieke gebruikers te richten.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in