Overslaan en naar de inhoud gaan

Google test AI-tool die nieuwsverhalen kan schrijven

Google test een product dat AI-technologie gebruikt om nieuwsverhalen te schrijven. Het bedrijf heeft dit product ook gepitcht aan bazen van een aantal nieuwsorganisaties waaronder The New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal. Dat meldt The New York Times woensdag, dat zich baseert op drie mensen die bekend zijn met de kwestie.
© Stability AI
Stability AI

De tool die de werknaam Genesis heeft, kan volgens deze personen informatie, zoals allerlei details over lopende zaken, omzetten in nieuwsverhalen. Het drietal spreekt op voorwaarde van anonimiteit over het product. Volgens een ervan denkt Google dat Genesis zou kunnen dienen als een persoonlijke assistent voor journalisten. Het bedrijf ziet de tool als verantwoordelijke technologie die uitgevers kan helpen de valkuilen van generatieve AI te vermijden, schrijft het Amerikaanse dagblad. Generatieve AI is een type AI dat nieuwe inhoud zoals tekst, beeld, audio of video genereert.

Geloofwaardigheid

Volgens de Amerikaanse hoogleraar journalistiek en mediacommentator Jeff Jarvis heeft de nieuwe tool van Google potentiële voor- en nadelen. "Als deze technologie betrouwbare feitelijke informatie kan leveren, zouden journalisten de tool moeten gebruiken", zegt hij in The New York Times. Het nadeel volgens hem is dat misbruik van de tool bij onderwerpen die "nuance en cultureel begrip vereisen" de geloofwaardigheid schaadt van de tool en van de nieuwsorganisaties die Genesis gebruiken.

Sommige leidinggevenden van nieuwsorganisaties die anoniem wilden blijven en die de pitch van Google hadden bijgewoond beschreven die als "verontrustend". Een woordvoerster van Google reageerde niet direct op een verzoek om toelichting.

Hoe oud is het universum?

Ondertussen blijven bestaande AI-chatbots zoals OpenAI's ChatGPT, Microsofts Bing Chat (gebaseerd op het GPT-model van OpenAI) en Googles Bard betrapt worden op onnauwkeurigheden, fouten en zelfs complete verzinsels. Zoekmachinereus Google, die al jaren aan AI-onderzoek doet, is relatief laat met AI-aangedreven functionaliteit wat mede valt te verklaren door behoedzaamheid. Management bij Google zou vrezen voor misleidende zoekresultaten door zogeheten hallucinaties in informatie die AI-bots geven, of eigenlijk dus: genereren.

Die vrees is niet ongegrond en deze week is de veelgebruikte zoekmachine schijnbaar 'besmet' geraakt. Op de vraag hoe oud het universum is, kwam Google ineens met een antwoord op de proppen dat is gebaseerd op zeer recent en nog niet gevalideerd onderzoek (plus nieuwsberichten daarover). In tegenstelling tot de wetenschappelijke consensus van 13,7 miljard jaar (plus of minus zo'n 130.000 jaar) presenteerde Google bovenaan de zoekresultaten de tijdsduur van 26,7 miljard jaar. Daarbij stond nog wel aangegeven dat dat de leeftijd van het universum is áls het aangehaalde onderzoek correct is. Zo'n kanttekening is lang niet altijd afdoende (of wordt niet eens goed gezien door gebruikers) en er is nu ophef waarom dit zoekresultaat überhaupt is gepromoveerd tot toppositie.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in