IBM: Storing veroorzaakt door problemen bij externe netwerkprovider
De diensten van IBM Cloud vielen maandagavond rond half twaalf Europese tijd uit. Pas om half vier 's nachts wist IBM te melden dat het probleem onder controle was en dat ze de dienstverlening weer gingen hervatten. De oorzaak van de storing was toen nog niet bekend.
Twee dagen na de storing geeft IBM alsnog een verklaring over de oorzaak. "Een onderzoek toont aan dat een externe netwerkprovider het netwerk van IBM Cloud heeft laten vollopen met verkeerde routing, wat resulteerde in ernstige verkeersopstoppingen en wat impact had op IBM Cloud-diensten en onze datacentra", aldus het bedrijf. "We hebben mitigerende stappen genomen om te voorkomen dat het weer gebeurd."
Verdere details over het probleem geeft IBM niet. The Register wijst erop dat de beschreven problemen overeenkomen met de verkeersstroom die kan ontstaan wanneer een fout in het border gateway protocol (BGP) packets naar de verkeerde plek omleidt.
Domino-effect
De storing raakte IBM-diensten wereldwijd, zo ook de Cloud Transfer Clusters in Amsterdam. Door de storing ontstond een domino-effect: diverse dienstverleners gebruiken IBM Cloud als basis, waardoor zij ook met storingen te maken kregen.
Op Twitter werd bovendien geklaagd over slechte communicatie. De statuspagina van IBM was tijdens de storing niet bereikbaar en het bedrijf deed pas om half 4 's nachts zijn eerste mededeling over de storing.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee