KPN beproeft voice-over-LTE
KPN begint de komende weken bij 2 zakelijke klanten met tests voor de nieuwe Voice-over-LTE-techniek (VoLTE). Tijdens een bèta-test, die 2 maanden duurt, kunnen de gebruikers bellen en gebeld worden via de innovatieve techniek. Met deze test wil KPN, voordat de telefoondienst commercieel wordt uitgerold, gebruikservaringen van klanten registreren en benutten voor de verdere ontwikkeling van zijn VoLTE-aanbod.
Call set up-tijd
Op dit moment schakelt KPN's mobiele netwerk voor het spraakgedeelte nog terug naar 3G. Dat merkt de klant niet, maar met de introductie van VoLTE wordt een aantal interessante verbeteringen mogelijk. Zo zorgt VoLTE ervoor dat de belverbinding sneller tot stand komt. Dat verkort de zogenaamde call set up-tijd drastisch. Op dit moment duurt het gemiddeld zo'n 7 seconden voordat de beller is verbonden met de ontvanger. Dankzij de nieuwe techniek duurt dit nog maar zo'n 1,5 seconde.
Beter verstaanbaar
Daarnaast worden VoLTE-gesprekken in HD-Voice-kwaliteit gevoerd. De gesprekspartner zou daarmee beter verstaanbaar moeten zijn.
Verder creëert VoLTE de mogelijkheid om gelijktijdig data te gebruiken en te bellen via het 4G netwerk.
KPN voorziet dat de komende tijd steeds meer VoLTE-geschikte telefoons op de markt zullen komen. Het bedrijf zegt op dat punt nauw samen te werken met toestelleveranciers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee