Management

Branche
KPN-logo

KPN nog altijd grootste in vaste telefonie

Concurrenten Tele2, Vodafone en Ziggo winnen slechts moeizaam terrein

29 december 2016

Concurrenten Tele2, Vodafone en Ziggo winnen slechts moeizaam terrein

Gewezen staatsmonopolist KPN heeft met een marktaandeel van 51 procent nog altijd een immense voorsprong in de markt van vaste telefonie. Maar de concurrenten weten de laatste jaren wel terrein te winnen.

Zo bedient Tele2 tegenwoordig circa 16 procent van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer werknemers. Dit is 2 procent meer dan vorig jaar. Vodafone wordt gebruikt door circa 13 procent. En Ziggo is (inclusief het overgenomen UPC) bij 8 procent van de bedrijfslocaties in gebruikt.

Dat concludeert Computer Profile op basis van omstreeks 3000 vraaggesprekken met IT-functionarissen van Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers.

Kijkend naar de positie van de verschillende vaste telefonieproviders per segment, blijkt dat KPN de hoogste penetratie kent in het segment multinationals. Hierin vallen de bedrijfslocaties van organisaties die in Nederland minstens 2.500 medewerkers hebben of onderdeel zijn van een bedrijf uit de Fortune Global 500 of Forbes Global 2000. Ook Vodafone is hier bovengemiddeld aanwezig. Ziggo doet het in het segment multinationals vooralsnog niet zo goed. Voor Ziggo is de publieke sector het sterkste segment. Dat zit 'm volgens Computer Profile vooral in de sterke positie in de zorgsector (26% bij de instellingen).

In het publieke domein valt verder ook de positie van Tele2 op. Van de overheidsinstellingen geeft 52 procent aan Tele2 te gebruiken voor vaste telefonie, in het onderwijs is dit 20 procent en in de zorg 11 procent. Vodafone scoort het best bij de grotere commerciële organisaties. Zo ligt bij vestigingen in de segmenten ICT & Utilities de Vodafone-penetratie op 24 procent. In de bouw is dit 30 procent.

Mobiele telefonie

Op het gebied van mobiele telefonie is de voorsprong van KPN op de concurrentie lang niet zo groot als voor vaste telefonie, stelt Computer Profile vast. Van alle bedrijfsvestigingen met minstens 50 medewerkers meldde 43 procent KPN in te schakelen als mobiele provider. In de periode 2012 tot nu variëerde het percentage bedrijven dat KPN voor mobiele telefonie inschakelt tussen de 42 en 45 procent. De voorsprong van KPN op Vodafone bedraagt circa 5 procent. Een kleine 38 procent van de locaties gebruik van Vodafone voor mobiele telefonie. Voor Vodafone schommelt de penetratie de laatste vijf jaar tussen de 37 en 41 procent. T-Mobile, de nummer drie, volgt met een penetratie van 10 procent op enige afstand van de twee koplopers. De penetratie mobiele telefonie van T-Mobile ligt op 13 procent in 2012, 12 procent in 2013 en 2014 en 11 procent in 2015. 

Opmerkelijke afwijkingen gesignaleerd

Een aantal branches kent opmerkelijke afwijkingen van de overall percentages, stelt Computer Profile vast. Zo maakt de meerderheid van de overheidsinstanties voor mobiele telefonie gebruik van Vodafone, dat in indertijd het 7-jaars staatscontract OT2010 in de wacht sleepte. Ook bij bedrijfslocaties binnen de overheid is de Vodafone-penetratie, met 65 procent, bovengemiddeld.

KPN komt weer bovengemiddeld vaak voor in de gezondheidszorg, de financiële en zakelijke dienstverlening en in de IT en telecomsector. Bij T-Mobile is de sterke positie in het onderwijs het meest opvallend. De vierde meest voorkomende mobiele provider is KPN-dochter Telfort. Circa 4 procent van de bedrijfslocaties geeft aan deze provider in te schakelen. De overige providers worden door 1 procent of minder van de bedrijfsvestigingen met 50 werknemers gebruikt.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen