'Lidl gaat cloud aanbieden, naar AWS-voorbeeld van Amazon'
De cloudambities van Schwarz, eigenaar van Lidl maar ook Kaufland, volgen uit de digitaliseringsstrategie van de nieuwe CEO Gerd Chrzanowski, zo meldt Lebensmittel Zeitung. De opvolger van topman Klaus Gehrig laat zich door de coronacrisis niet afremmen voor het uitbouwen van de IT-activiteiten. Begin deze maand is IT-dienstverlener Camao overgenomen, wat die partner van Schwarz Gruppe zelf omschrijft als een verdieping van de samenwerking. Camao meldt in een blogpost dat er een strategische deelname is gedaan, in de softwaredivisie te Heilbronn.
IT-uitbreiding en -werving
De deal met Camao geeft de IT-divisie van Schwarz belangrijke middelen - en mensen - op het gebied van digitalisering, schrijft Lebensmittel Zeitung op uit de mond van CIO Christan Müller. Het zou hier met name gaan om middelen voor cloudbusiness, wat de Lidl-moeder ook als eigen dienstenaanbod buiten de eigen firma's zou willen aanbieden. Net zoals winkelconcurrent Amazon dat sinds jaar en dag doet, met goede verdiensten.
Schwarz IT heeft eind vorig jaar een IT-wervingscampagne ingezet, om technisch talent aan zich te binden. Dit dan voor uiteenlopende gebieden, waaronder IoT, kunstmatige intelligentie en Big Data. Ook de gezochte mensen zijn van uiteenlopend allooi; van consultants tot programmeurs, zo valt te lezen op de recruitmentsite. De IT-divisie gaat nu al prat op zo'n 3000 medewerkers, die IT-diensten voor in totaal meer dan 10.000 locaties verzorgen.
Zelfs Duitse supermarktconcurrent
IT-topman Müller verklaart tegenover de Duitse pers dat zijn organisatie als 'IT-ruggengraat' van de Schwarz Gruppe de eigen capaciteiten op consequente basis uitbreidt. De IT-tak, die samen met Camao in een nieuwe holdingmaatschappij komt te zitten, zou al externe klanten hebben waaronder Siemens en ook Rewe Gruppe, eigenaar van Lidl-concurrent Rewe. De Camao-merknaam blijft behouden, net zoals de dienstverlening aan bedrijven buiten de Schwarz-groep.
Het breed aanbieden van IT-dienstverlening wordt gedaan onder leiding van oudgediende IT-manager Stefan Herold, die net is aangetreden als hoofd van Schwarz' digitale paraplumerk STACKIT. Die IT-dienstverlener presenteert zich op zijn website in het Duits en ook Engels, wat de internationale ambities kan inluiden. Het aanbod omvat colocation en 'smart cloud solutions' die worden geprofileerd als 'made in Europe' met de aanprijzing 'eenvoudig, veilig en stabiel'. Het cloudaanbod is nu in bèta.
De blogpost van Camao geeft een focus aan op ondersteuning voor digitalisering in de zogeheten DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Daarbij wordt gewag gemaakt van sleutelinvesteringen in personeel en infrastructuur. "We hebben al spannende ideeën in gedachten voor gezamenlijke projecten en er komen er vast meer", sluit de blogpost af. AG Connect heeft vragen over de IT- en cloudambities uitgezet bij zowel Lidl en moederbedrijf Schwarz Gruppe als ook bij Camao en STICKIT.
SAP voor carpoolen (en ERP)
Herold is in de loop der jaren opgeklommen van IT-manager bij Lidl naar IT-infrastructuurhoofd bij de moedermaatschapij. Lebensmittel Zeitung meldt dat de eerste applicaties al draaien op het nieuwe platform, waaronder de voor werkcollega's bedoelde carpool-app TwoGo. Deze cloud-gebaseerde meertalige app is afgelopen zomer in handen gekomen van Schwarz, die het heeft overgenomen van SAP. Van die Duitse softwareleverancier betrekt Lidl zijn ERP-omgeving. Eerder is een grootschalige overstap naar een gecentraliseerde SAP-opstelling na jaren werk en hoge kosten mislukt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee