Innovatie & Strategie

Governance
gloeilamp aan scherven

Management verstiert innovaties

Professionals bedenken het, managers negeren het.

gloeilamp aan scherven © CC0 (Pixabay),  MasterTux
12 mei 2017

Professionals bedenken het, managers negeren het.

Iedereen heeft de mond vol van innovatie, maar als je doorvraagt, dan blijkt dat we er in de praktijk vaag weinig van bakken. En dat is in de eerste plaats de schuld van het hoger management, dat de passie mist om innovaties te laten slagen.

Dat zijn de harde conclusies die PA Consulting Group trekt in het rapport Innovation Matters, waarvoor werd gesproken met 821 bestuurders en directeuren wereldwijd. Twee derde van de bedrijven en instellingen ziet innovatie als noodzakelijke voorwaarde om te overleven. Toch is wereldwijd maar net iets meer dan een kwart ervan overtuigd dat hun organisatie op dat punt succesvol opereert. In Nederland is het nog zorgwekkender gesteld: hier ervaart maar 10 procent van de respondenten dat recente innovatieve activiteiten een bijdrage hebben geleverd aan groei. Kijkend naar de bijdrage van innovatie aan groei, winstgevendheid, efficiency of kwaliteit van dienstverlening, noemt het overgrote deel van de Nederlandse respondenten de eigen organisatie ‘nogal onsuccesvol’.

Terwijl (wereldwijd) 66 procent bevestigt dat hun organisatie zonder innovatie niet overleeft, geeft slechts 24 procent aan dat ze een duidelijk beeld hebben van de activiteiten en vaardigheden die nodig zijn om innovatief te zijn. 37 procent zegt dat er in het afgelopen jaar geen of nauwelijks veranderingen zijn geweest in de aanpak van innovatie. Precies 50 procent gelooft niet dat hun leiders de visie hebben om innovatie te laten slagen.

Topmanagement is zwakke schakel

Management-partner Hans Houmes van PA Consulting Nederland legt de verantwoordelijkheid voor het falend innovatiebeleid bij Nederlandse bedrijven ondubbelzinnig bij het management: “Nederland is een land van autonomie, waar innovatie relatief makkelijk ontstaat op lagere niveaus in de organisatie. Daarmee hebben we een unieke positie om snelle en krachtige initiatieven te ontplooien. Onze zwakte ligt in afmaken: als er geen leiders boven staan die zorgen voor de juiste middelen en faciliteiten, belanden initiatieven vanzelf in het ‘ronde innovatie-archief’.”

In het rapport vlooit PA Consulting na wat succesvolle vernieuwers op management-niveau doen. Daaruit komen vier praktische aanbevelingen naar voren: 

  • Focus op de toekomst – succesvolle vernieuwers zijn ervan overtuigd dat hun organisatie met nieuwe technologie beter kan voldoen aan de behoeften van de klant (59 tegenover 49 procent van minder succesvolle collega's) en zijn beter in staat met innovatie een sluitende business case te realiseren (57 versus 41 procent).
  • Ontwerp voor innovatie – innovatieleiders monitoren en meten de waarde van innovatie (61 versus 47 procent) en brengen nieuwe producten en diensten sneller op de markt (61 versus 42 procent).
  • Creëer een innovatiecultuur – vernieuwers maken innovatie onderdeel van de organisatiecultuur (54 versus 40 procent) en belonen werknemers voor innovatie (81 versus 69 procent).
  • Bouw een netwerk voor innovatie – innovatieleiders zijn niet bang externe innovatie ideeën binnen de eigen organisatie te brengen (61 versus 52 procent) en bouwen een managamentteam om zich heen met heel diverse vaardigheden en (professionele) achtergronden (78 tegenover 66 procent).

Europese Commissie 

De bevindingen van uit Innovation Matters staan in schril contrast met de EU-rapportage European Innovation Scoreboard 2016, waarin Nederland juist wordt gekarakteriseerd als een van de innovatieleiders in Europa. 

 

 

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
1
Reacties
Marc 12 mei 2017 17:47

Begin eens met een company-wide accessible innovatie hub waar iedereen ideeen kan promoten, en iedereen kan meedenken. Ieder idee kan een rating krijgen, net als iedere toevoeging. Zie stackoverflow. En zeg dan toe dat ieder idee met voldoende aanhang (rating) een officiele evaluatie krijgt, met argumenten voor en tegen.

Veel ideeen worden weggelachen, genegeerd, of gewoon vergeten (door een onbekende en niet verantwoordelijk gehouden evaluator) omdat ze niet zichtbaar zijn.

Reactie toevoegen