Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft maakt zoekmachine Bing socialer

Met de veranderingen hoopt Microsoft beter te kunnen concurreren met Google, dat nog steeds verreweg het grootste marktaandeel heeft in zoekmachines op internet. Volgens marktonderzoeker comScore had Google in maart 66 procent van de zoekmarkt in de VS in handen en Microsoft slechts 15 procent.
Tech & Toekomst
Shutterstock
Shutterstock

Microsoft demonstreerde de nieuwe gebruikersinterface van Bing donderdag op een bijeenkomst in San Francisco. De facelift is de grootste in de drie jaar dat Bing onder deze naam bestaat. Het vernieuwde ontwerp wordt de komende dagen als openbare bètaversie geïntroduceerd op de Amerikaanse site. Andere landen volgen later.

Zoekresultaten gepresenteerd in 3 kolommen

Tot dusver presenteerde Bing sociale informatie en algemene zoekresultaten net als Google kriskras door elkaar. In de nieuwe opzet heeft de webpagina van Bing 3 kolommen.

  • In de linkerkolom, de breedste, staan de gangbare zoekresultaten.
  • In de middelste kolom staan mogelijke acties die met de zoekresultaten samenhangen. Wie bijvoorbeeld op zoek is naar een restaurant, ziet in de middelste kolom een kaart met de ligging, verwijzingen naar recensies en een website om een tafeltje te reserveren. Voor deze informatie werkt Microsoft samen met bedrijven die informatie leveren over bijvoorbeeld restaurants en concerten.
  • De ‘sociale’ rechterkolom heeft een andere achtergrondkleur en bevat gerelateerde informatie van vrienden. Dat kunnen vragen zijn die vrienden eerder hebben gesteld en informatie die ze met anderen willen delen. De gebruiker van Bing kan die resultaten weer met ‘Vind ik leuk’ waarderen, wat in zowel Bing als Facebook zichtbaar wordt gemaakt. Er kan ook informatie staan van ‘deskundigen’ die niet tot de directe vriendenkring behoren. Bing haalt die sociale informatie om te beginnen van Facebook, Twitter en zelfs van Google+, het sociale netwerk van concurrent Google. Naar verwachting worden daar in de toekomst onder andere LinkedIn en Foursquare aan toegevoegd.

Blinde gebruikerstest: Bing scoort beter

Microsoft gaf gisteren ook de resultaten van een ‘blind’ gebruikersonderzoek vrij waarin Google en Bing worden vergeleken. Hieruit blijkt dat 43 procent van de ondervraagden nu aan Bing de voorkeur geeft en 28 procent aan Google. Bij eenzelfde onderzoek in januari 2011 vond 34 procent Bing het beste en 38 procent Google.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in