‘Microsoft stuurt Office-gebruikers de 365-fuik in’
“Microsoft positioneert dit als een stap om de beveiliging te verbeteren, maar het dwingt organisaties naar Office 365”, legt analist Michael Silver uit in een toelichting aan AG Connect. De route naar de 365-cloud is niet de enige weg voorwaarts. Silver geeft aan dat de inperkingen die Microsoft doorvoert voor Office klanten ook kunnen dwingen om hun traditionele software vaker te upgraden.
Plannen en budgetteren
Nieuwere betaalde versies van Office vallen dan weer in een verse supportcyclus en genieten ook meer van de online-functionaliteit die de leverancier biedt. “Microsoft vermindert de supportcycli voor het traditionele product en heeft een beleid gecreëerd dat een meer courante versie van het traditionele Office vereist voor interactie met clouddiensten”, antwoordt Silver op vragen van AG Connect.
ICT-onderzoeksbureau Gartner heeft in april een Research Note voor klanten uitgebracht waarin het zijn kritische kijk geeft op deze strategie van Microsoft. Daarin adviseren analisten Michael Silver en Stephen Kleynhans bedrijven om te plannen en budgetteren voor kortere supportcycli, voor zowel Office als ook Windows. AG Connect heeft inzage in dit rapport gekregen.
Bijblijven verplicht
Hun analyse is gebaseerd op aankondigingen die Microsoft in februari dit jaar heeft gedaan over veranderingen in onderhoud en support voor de twee hoofdproducten. Silver en Kleynhans hebben eerder ook al een somber toekomstbeeld geschetst over de zakelijke bruikbaarheid van Windows 10 Pro. Die variant voor professioneel gebruik wordt namelijk steeds minder geschikt voor grootzakelijk gebruik, waarschuwen de Gartner-analisten.
Voor applicatiepakket Office stuurt Microsoft nu aan op frequentere actualisering; hetzij middels de aanschaf (capex) van upgrades, hetzij middels constante betaling (opex) voor cloudabonnementen. Gartner voorspelt dat Microsoft over anderhalf jaar toegang tot zijn 365-diensten afsluit voor gewone Office-gebruikers.
Het 365-aanbod zal dan alleen voor betalende klanten van Office 365 ProPlus zijn, verwacht het onderzoeksbureau. “Traditioneel Office zal niet ondersteund worden”, aldus Gartner. Dit kan voor sommige organisaties betekenen dat zij naast een 365-abonnement voor bepaalde gebruiksscenario’s (zoals remote toegang) nog aparte Office-licenties moeten aanschaffen.
Ingekorte supportperiode
In april vorig jaar heeft Microsoft aangekondigd dat traditionele Office-software in de mainstreamsupportfase moeten zitten om toegang te hebben tot de Office 365-diensten. Dit beleid geldt met ingang van oktober 2020 en vereist dan dus een Office-pakket van vijf jaar of jonger.
Hierbij speelt ook een ingekorte supportperiode voor het traditionele, los aan te schaffen Office-pakket. De volgende versie van de kantoorsoftware komt in de tweede helft van dit jaar uit. Office 2019 wordt dan vergezeld van bijbehorende serversoftware, zoals Exchange en SharePoint 2019. Het desktoppakket geniet dan slechts zeven jaar support, schrijven Silver en Kleynhans aan hun cliënten.
Minder focus on-premises
Office 2019 zit dan qua ondersteuning vijf jaar in de mainstream fase en twee in de extended fase. “In plaats van de tienjarige supportcyclus die Microsoft sinds 24 mei 2004 heeft geboden”, aldus het Gartner-rapport. De tienjarige ondersteuningsperiode bestaat uit vijf jaar algemene support, en vijf jaar uitgebreide support waarin dan alleen securityfixes worden uitgebracht.
De analisten merken nog op dat Microsoft zijn supportbeleid van tien jaar heeft ingevoerd nadat zeven jaar te kort bleek te zijn voor organisaties. Gartner concludeert dat de nu komende inperking een teken is dat Microsoft minder geeft om zijn traditionele, on-premises producten. Zo loopt de ondersteuning voor Office 2019 door deze wijziging tegelijk af met die voor Office 2016.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee