Minister grijpt hard in bij falend ICT-project CHARM
CHARM moet uiteindelijk de ICT van verkeerscentrales voor verkeersmanagement van het hoofdwegennet vernieuwen en werkprocessen meer uniform maken. Een tweetal systemen genaamd DYNAC en DASB moet in totaal 26 systemen gaan vervangen. Het Adviescollege-ICT (AC-ICT) meldde onlangs in een onderzoek dat CHARM de continuïteit van de ICT voor wegverkeersmanagement niet borgt.
Het project is inmiddels bijna vier keer zo duur als vooraf werd ingeschat, zo schreef AG Connect in januari 2023. In de afgelopen jaren kwamen grote problemen aan het licht toen bleek dat implementatie meer tijd kost dan vooraf werd ingeschat. De Corona-situatie leidde volgens de penvoerders op het ICT-Dashboard in 2020 tot extra vertraging omdat internationaal reizen nagenoeg onmogelijk was geworden.
ICT-waakhond AC-ICT onderzocht het project en stelt nu dat de stuurgroep onvoldoende doordacht besluiten maakt en onvoldoende bijstuurt wanneer er vertragingen optreden. Dat geldt ook voor het programmateam, dat onvoldoende is toegerust voor de bewaking van essentiële taken. Er zijn ook grote zorgen over het contract met leverancier KTC. “Daardoor wordt de naleving van contractuele afspraken niet afgedwongen en worden regelmatig mijlpalen gemist.”
Minister neemt maatregelen
De minister neemt een aantal van de door AC-ICT aanbevolen maatregelen over, waaronder het uitbreiden van de stuurgroep van het programma met de CIO RWS. “Het programmateam is versterkt met de geadviseerde expertise. Ook is gestart met het inrichten van een onafhankelijke kwaliteitsmonitoring door een externe partij en wordt een gedetailleerde mijlpalenplanning opgeleverd. Hiermee is de capaciteit ten behoeve van het programma vergroot en beter in balans met de ambitie”, aldus de minister.
Er moet daarnaast meer regie komen op de leverancier, omdat de ICT-waakhond stelt dat het huidige contract dat stamt uit 2015, niet past bij een ICT-project van de huidige omvang. Alle mogelijkheden om stevig aan te sturen moeten benut worden. “Dit is inmiddels in gang gezet. Onderzocht wordt op welke manier deze afspraken in het contract beter kunnen worden geborgd, zodat het mogelijk wordt de leverancier steviger aan te spreken op zijn verantwoordelijkheid”, schrijft Harbers.
Daarnaast wordt volgens de minister ook de capaciteit van het beheerteam vergroot en er moet een terugvalscenario worden ontwikkeld voor het geval de leverancier niet levert. De oplevering van CHARM is onder meer door bezuinigingen op dit moment nog ver weg. Daarom is het van belang dat de huidige systemen wél blijven werken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee