Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders kopen meer online - bestedingen stijgen tot bijna 11 miljard

Nederlandse consumenten kopen meer en meer producten en diensten via internet. In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen met 13 procent tot 10,66 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder, becijfert marktonderzoeksbureau GfK.
winkelwagen
© CC0
CC0

Kwart van bestedingen online

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor die het bureau maakt in opdracht van de branche, doen consumenten inmiddels bijna een kwart (23 procent) van al hun bestedingen online. Het meeste geld, 5,89 miljard euro gaat naar producten. De overige 4,77 miljard euro geven mensen uit aan diensten, variërend van vliegreizen tot verzekeringen. De grootste procentuele groei zat het afgelopen halfjaar in speelgoed (43 procent meer) en schoonheids- en verzorgingsproducten (plus 41 procent).

Volgens directeur Wijnand Jongen van ondernemersorganisatie Thuiswinkel.org laten de cijfers zien dat 'nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen'. In fysieke winkels zit nauwelijks groei, op enkele uitzonderingen na. Woonwinkels doen bijvoorbeeld wel goede zaken.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in