Innovatie & Strategie

Branche
Manager

Nederlandse CEO's traag met innovatie

KPMG: adoptie disruptieve technologieën moet veel sneller

Leider © CC0 Pixabay,  danymena88
14 juni 2017

KPMG: adoptie disruptieve technologieën moet veel sneller

Nederlandse CEO’s moeten nieuwe technologieën veel sneller adopteren. Slechts 20 procent voert de komende 3 jaar disruptieve technologieën in.

Een groot deel van de bedrijven ziet de noodzaak van digitale transformatie, maar van een snelle adoptie is bij de overgrote meerderheid geen sprake. Dat blijkt uit onderzoek van KMPMG onder bijna 1300 CEO’s in 10 landen, waaronder Nederland.

Conservatief

Rob Fijneman, Head of Advisory bij KPMG, heeft de indruk dat “veel Nederlandse CEO’s technologische disruptie vooral met de mond belijden.” Ze hebben ook een veel conservatievere blik op de toekomst dan hun collega’s uit andere landen. 90 procent meent dat hun organisatie er over 3 jaar er nog vrijwel hetzelfde uitziet. En maar een kwart denkt dat in zijn sector ingrijpende veranderingen zullen optreden door technologische vernieuwing.

VNO-NCW laat weten dat de "de uitkomsten van het onderzoek aansluiten bij de analyse die we in de digitale kwantumsprong maken, dat Nederland op digitale infrastructuur een toppositie heeft, maar dat ondernemingen nog te weinig groei halen uit ICT investeringen. Het niet adaptief benutten van de kansen van digitalisering kan razendsnel ten koste gaan van het concurrentievermogen van Nederland."

Te weinig kennis en vaardigheden

Vergeleken met andere landen zijn hier veel minder plannen om de komende 3 jaar te investeren in de technologieën die de techindustrie nu heel erg bezig houden: robotisering, AI, machine learning, data-analytics en blockchaintechnologie. Een belangrijke reden hiervoor is dat er te weinig kennis en en vaardigheden binnen de organisatie zijn om hiermee aan de slag te gaan. 80 procent van de Nederlandse CEO’s maakt zich dan ook zorgen dat zijn bedrijf daardoor niet in staat is om adequaat te kunnen reageren op snelle technologische verstoringen in de markt. Zij zien het als hun grootste uitdagingen op het gebied van technologie om werknemers te herscholen en nieuwe technologieën uit te proberen.

Nederland ICT noemt het "zorgwekkend dat Nederlandse CEO's achter lijken te blijven bij concurrenten in andere landen. Het is belangrijk dat bedrijven de kansen van digitalisering kunnen herkennen en benutten. Nederland zit nu in de kopgroep van digitaliserende landen. Maar als we niet blijven ontwikkelen, worden we links en rechts ingehaald", aldus een woordvoerder. Hij wijst er ook dat het gebrek aan werknemers met digitale vaardigheden een probleem is van de hele Nederlandse economie. "Dat blijkt opnieuw uit dit onderzoek. Als we innovatief willen blijven, dan moeten we echt werk maken van vernieuwing in het onderwijs en het bijscholen van werknemers."

Terwijl bijna 90 procent zegt actief te zijn met het opschudden van hun branches met nieuwe producten, diensten, innovatieve businessmodellen en agressieve marketingstrategieën, voorziet maar een derde dat de eigen adoptie van nieuwe processen ook echt leidt tot een opschudding van hun sector. Ook gaat maar een kwart voortdurend mee met de nieuwste technologieën en vindt maar een op de vijf het strategisch noodzakelijk om een meer datagedreven organisatie te worden.

 

Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.