Nepnieuws en oplichting nemen hap uit winst Facebook
Het afgelopen jaar gingen de kosten dan ook omhoog tot bijna 50 miljard dollar. Net als de afgelopen jaren verdiende Facebook verreweg het meeste geld aan advertenties. Van de 70,7 miljard dollar aan omzet kwam vorig jaar slechts 1 miljard dollar uit andere bronnen. Onder de streep hield het bedrijf 18,5 miljard over tegen 22,1 miljard in 2018. Behalve fors gestegen kosten, zette Facebook ook meer geld opzij voor belastingen.
De gebruikersaantallen van Facebook stegen nog altijd wel. Eind vorig jaar maakten 2,5 miljard mensen minimaal een keer in de maand gebruik van Facebook, een stijging van 8 procent op jaarbasis. Als gekeken wordt naar alle diensten van Facebook, zoals ook Instagram, Facebook Messenger en Whatsapp, dan gaat het om 2,89 miljard mensen. Topman Mark Zuckerberg sprak van een sterk jaar.
De toegenomen kosten bij Facebook zorgden voor zorgen bij beleggers. Het aandeel ging in de zogeheten nabeurshandel op Wall Street hard onderuit. Dat kwam ook door de omzetgroei in het vierde kwartaal. De opbrengsten in die periode groeiden met 25 procent ten opzichte van een jaar eerder, en dat is het traagste tempo in de geschiedenis van de onderneming. De kwartaalomzet kwam met 21,1 miljard dollar, gestuwd door advertenties op onder meer Instagram, wel uit op een recordhoogte.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee