Nieuw IT-debacle ondermijnt invoering Omgevingswet
Het blijkt dat kritieke onderdelen van het systeem nog niet af zijn of onvoldoende getest. Testgebruikers van het systeem bij gemeenten vinden de werking veel te ingewikkeld. Dat zijn conclusies uit twee nog vertrouwelijke rapporten waarover Trouw schrijft.
De Omgevingswet moet het mogelijk maken voor burgers en bedrijven om veel eenvoudiger vergunningen aan te vragen voor bijvoorbeeld het plaatsen van een dakkapel of aanbouw of het organiseren van een evenement. Nu vallen die vergunningen nog onder verschillende wetten en regels die de procedures lastig maken. In de Omgevingswet moeten die wetten en regels samen komen.
Voor een goede uitvoering van de wet is het echter noodzakelijk dat de computersystemen van een groot aantal instanties aan elkaar gekoppeld worden. Denk aan kadaster, gemeente, provincie en waterschappen. Dat project blijkt een harde dobber. In 2017 sprak het Bureau ICT Toetsing BIT al zorgelijk over de opzet. Nu oordeelt het BIT dat het systeem nog steeds te complex is.
Kosten lopen verder op
In een KPMG-rapport waarvan een conceptversie bij het ministerie bekend is, spreken gemeenten hun zorgen uit over de kosten van het project. Die worden geschat op 1,5 tot 1,8 miljard euro voor een periode tot 2029. De gemeenten moeten 1,2 tot 1,5 miljard van dat bedrage betalen, maar vrezen nog veel meer kwijt te zijn, onder meer aan personeel, voorlichting en extra ICT-kosten. De nieuwe Omgevingswet gaat hen echter geen extra inkomsten opleveren.
De rapporten worden op 25 november besproken in de Tweede Kamer.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee