Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe Rembrandt ziet het licht dankzij 'deep learning'

Vooraf was een zogeheten deep learning-algoritme ‘gevoed’ met 3D-scans van de 346 bekende werken van Rembrandt. Een apart systeem destilleerde daaruit informatie over de voor Rembrandt typerende penseelvoering, compositie en kleurgebruik; daarbij werd ook een gezichtsherkenningssysteem ingezet. Een eerste 2D-print werd vervolgens verrijkt met hoogte-informatie, waarna in 13 lagen en met 148 miljoen pixels een 3D-print werd gemaakt die er inderdaad uitziet als een schilderij.
Computer bootst Rembrandt na

Het project begon met de vraag van Bart Korsten van reclamebureau J. Water Thompson of een computer kan leren schilderen. Die vraag werd beantwoord met hulp van ING, Microsoft, de Technische Universiteit Delft, het Mauritshuis en Museum Het Rembrandthuis.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in