Onderzoek: Internet-portals moeten strategie aanpassen
Portals zijn volgens Booz Allen' partner Rob Schuyt langzaam maar zeker verworden tot soorten media die op dezelfde wijze consumenten aantrekken als offline massamedia zoals tijdscheiften en televisieprogramma's. Hierin moet verandering komen, aldus Schuyt. Grote ondernemingen als Unilever en Proctor & Gamble gebruiken al meer en meer de mogelijkheden van portals als onderdeel van hun marketingstrategie. De sponsoring en samenwerking zou volgens Schuyt mee kunnen werken aan de consumentenbeleving en identificering van merken. Ondanks de verwachte wijzigingen in gebruiksstrategie van de portals zal de inkomstenstructuur voorlopig dezelfde blijven. De advertentie-inkomsten zijn gebaseerd op doorklikratio's. Toch is dit systeem aan het verouderen, want in 2000 is meer dan de helft van de Internet-reclamegelden uitgegeven aan banneradvertenties, terwijl de doorklikratio's van diezelfde advertenties is gedaald met 40 procent. (fdb)