Innovatie & Strategie

Software-ontwikkeling
De kloon van Mario.

‘Ons AI-systeem kan jonge gamedevelopers inspireren’

Amerikaanse onderzoeker innoveert game-ontwikkeling met kunstmatige intelligentie.

De kloon van Super Mario Bros. van de onderzoekers van Georgia Tech. © Georgia Institute of Technology,  Georgia Tech
14 september 2017

De Amerikaanse PhD student Matthew Guzdial en zijn team kunnen met hun kunstmatig intelligente systeem (AI) 2D-games als Super Mario Bros en Mega Man nabouwen. "We willen ons systeem de wereld laten begrijpen."

Waar AI-systemen doorgaans enorme datasets nodig hebben om tot resultaat te komen, heeft het systeem van Guzdial maar twee minuten video nodig om Super Mario Bros na te maken.

De Amerikaanse PhD student doet onderzoek naar Interactive Computing aan het Georgia Institute of Technology. Tijdens zijn bezoeken aan speedrunner events (u weet wel, waarbij een gamer zo snel mogelijk een level of game uitspeelt) ontdekte hij dat hij tijdens het kijken naar de gamers leerde over het design van het spel. "Dat zette me aan het denken: ik vroeg me af of een AI-systeem hetzelfde zou kunnen."

Op het gifje is het origineel van het spel te zien.
 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Inloggen

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!