Overslaan en naar de inhoud gaan

Opnieuw kritiek op controleproces Boeingsoftware

Boeing moet het verificatieproces van zijn software onderzoeken voordat de software wordt gebruikt om personen de ruimte in te sturen. Dat zei het veiligheidspanel van NASA tijdens een persconferentie vorige week. Tijdens deze bijeenkomst werd bekend dat Boeing ternauwernood een catastrofale bug miste in de software.
© CC BY-SA 2.0
CC BY-SA 2.0

De softwarefout werd hersteld toen de Starliner zich nog in een baan om de aarde bevond. Als dat niet was gebeurd, had het kunnen leiden tot ‘foutieve stuwkrachtontstekingen’. Die hadden weer kunnen leiden tot ‘een catastrofale storing in het ruimtevaarttuig’, aldus één van de veiligheidspanelleden Paul Hill. Hij werkte bij NASA en is één van de adviseurs in het panel over veiligheidskwesties.

“Het panel heeft een groter probleem met de strengheid van de verificatieprocessen binnen Boeing”, aldus Hill. Volgens hem moet Boeing verder gaan dan alleen de oorzaak van het probleem oplossen en onderzoek, maar ook onderzoek doen naar de softwaretestprocessen binnen de organisatie.

Lancering in december

Eind december vond de lancering plaats van de Starliner. Die zou naar het Internationaal Ruimtestation (ISS) vertrekken. Door een fout kwam het voertuig nooit in de juiste baan terecht en keerde de Starliner na twee dagen terug naar de aarde. Experts bij NASA en Boeing kwamen er na uren puzzelen achter dat er een fout zat in de automatische timer waardoor het niet lukt om na 30 minuten de juiste baan te bereiken.

Boeing zegt in een statement dat momenteel gewerkt wordt aan de aanbevelingen van NASA, ook het ‘opnieuw verifiëren van softwarecode’. Ook zegt de vliegtuigmaker dat engineers vermoedelijk de oorzaak van een van de softwareproblemen gevonden hebben. Het bedrijf heeft NASA  geadviseerd welke acties het moet nemen.

Testvlucht opnieuw herhalen

NASA moet nog een besluit nemen of Boeing de test met de onbemande vlucht moet herhalen. Dat zou Boeing 410 miljoen dollar extra kosten, liet het bedrijf weten tijdens de publicatie van de financiële cijfers over het vierde kwartaal.

Het controleproces van software lag ook al onder vuur bij de software voor de 737 MAX. Dit vliegtuig kampte met een softwarefout waardoor de neus in bepaalde omstandigheden naar beneden wordt geduwd. Dit leidde tot twee crashes, eerst bij Lion Air in Indonesië en een paar maanden daarna bij Ethiopian Airlines. Het toestel mag tot nader order niet vliegen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in