Loopbaan

Carriere
programmerende kinderen

Ouders willen dat kinderen leren programmeren

Maar liefst 83 procent van de ouders vindt het belangrijk dat kinderen leren programmeren. Toch krijgt vooralsnog slechts één op de vijf kinderen programmeerles op school. Dat blijkt uit onderzoek dat in het kader van Codeweek is uitgevoerd onder 276 Nederlandse ouders van schoolgaande kinderen. 

© CC0 - Pixabay,  StartupStockPhotos
21 oktober 2016

Maar liefst 83 procent van de ouders vindt het belangrijk dat kinderen leren programmeren. Toch krijgt vooralsnog slechts één op de vijf kinderen programmeerles op school. Dat blijkt uit onderzoek dat in het kader van Codeweek is uitgevoerd onder 276 Nederlandse ouders van schoolgaande kinderen. 

Codeweek – de week waarin leren programmeren centraal staat - vindt deze week plaats en heeft dit jaar als thema ‘Programmeren? Natuurlijk! Maar hoe?’. Tijdens de week zijn er in het hele land initiatieven en activiteiten om de jonge generatie voor te bereiden op het werk van de toekomst. Zo werd vorige week vrijdag het wereldrecord programmeren gevestigd, toen 11.368 kinderen een uur lang tegelijkertijd aan het programmeren waren.

Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan de helft van de ouders programmeervaardigheden onmisbaar vinden in veel toekomstige beroepen. De meerderheid van de ouders vindt dat kinderen er in de bovenbouw van de basisschool mee moeten kennismaken. Zelfs als kinderen er later niks mee gaan doen, vindt 60 procent van de ouders het mooi meegenomen als zij programmeerles hebben gekregen. Nog geen kwart van de ouders (23 procent) zegt de programmeerlessen belangrijk te vinden voor hun kind voor het vinden van een toekomstige baan.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat veel ouders geen idee hebben waarvoor programmeerkennis nodig is. “Ze denken in de eerste plaats aan beroepen zoals programmeur en gamebouwer. Maar dat het ook van pas komt als je verpleger of journalist wilt worden, is veel minder bekend”, aldus Margreet de Vries van Codeweek. Zij denkt dat ouders en scholen duidelijk gemaakt moet worden dat leren programmeren niets te maken heeft met het opleiden van toekomstige programmeurs. “Digitale vaardigheden houden ook in dat je goed kunt zoeken op internet en dat je basale ICT-vaardigheden hebt.”

Nieuwe ambassadeurs Codeweek

Sharina Kiesebrink, oprichter van Code Qube en Christian Vermeulen, voorzitter CoderDojo Nederland, zijn sinds dit jaar ambassadeurs van Codeweek. Samen met ‘Digital Champion’ Tineke Netelenbos zetten zij zich in voor een beter imago van digitale vaardigheden onder jongeren. Zij willen het belang van leren programmeren, waar al enkele jaren op wordt gehamerd, meer onder de aandacht brengen.

Lees meer over Loopbaan OP AG Intelligence
4
Reacties
Anoniem 21 oktober 2016 23:18

Uit onderzoek blijkt dat het veel effectiever is als kinderen dat pas leren als ze ongeveer in de puberteit zitten en het logische verstand verder is ontwikkeld!

Anoniem 21 oktober 2016 14:57

Leren programmeren is niet nodig voor iedereen. Weten wat een computer voor je kan doen is wel bijzonder handig.

Ik heb met doctors in psychologie gewerkt. Ondanks hun jarenlange opleiding en jaren ervaring, ook met programmeren, hadden ze geen idee hoe informatiesystemen hun werk konden versnellen en vergemakkelijken.

Anoniem 21 oktober 2016 14:22

Het belangrijkste is dat de kinderen logisch leren denken (als-dan-anders, etc.). Leren programmeren helpt daarbij.
Ook met A.I. zul je moeten aangeven wat je wilt. Hoe goed de A.I. ook is, als je de vraag goed stelt krijg je een beter antwoord...

Anoniem 20 oktober 2016 17:03

Als je auto rijdt hoef je toch niet te weten hoe de motor wordt ontwikkeld en in elkaar wordt gezet, je moet alleen weten hoe je het beste er uit kunt halen. Straks als A.I. gewoonte is geworden ( 5 tot 10 jaar) is dat helemaal onmogelijk en dan moet je weten HOE je dat kunt gebruiken.
Iedereen leert anders, sommige door te programmeren, sommige door te proberen, sommige door te lezen, andere door te kijken en analyseren en weer andere leren in de praktijk en gebruik. Het is dus GEEN goede zaak om iedereen maar "over een kam te scheren" dat je maar moet programmeren. Kijk naar hoe de persoon in kwestie het beste leert en pas dat dan toe.

Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.